مقالات

چاکرا چیست؟ و چه نقشی در زندگی ما دارد؟

نقش-چاکرا-در-زندگی-2

چاکرا چیست؟ و چه نقشی در زندگی ما دارد؟

چاکرا نقش بسزایی در زندگی و بدن انسان دارد. بسیاری از ما ممکن است با کلماتی از قبیل انرژی مثبت و چاکرا روبرو شده باشیم. تفسیر مفهوم چاکرا تا حدودی پیچیده می باشد. در سالهای اخیر، بسیاری از افراد، به درمان هایی که از طب شرقی ریشه گرفته است علاقه مند شده اند. این نظریه ها، بیشتر مربوط‌ به دستیابی به تعادل جسمی، روحی و انرژی برای درمان مشکلات مختلف می باشد. بسیاری از ما برای درمان بیماری های خود، به سراغ طب سنتی رفته ایم. حال می خواهیم بدانیم چاکرا چیست؟ و چه تاثیری بر زندگی ما دارد.

اصطلاح “چاکرا” از زبان سانسکریت آمده و به معنی “دایره” یا “دیسک” است.
درست همانند آیین هندو، چاکراها دارای هفت مرکز انرژی هستند، که در قسمت های مختلف بدن یافت می شوند. آن ها به عنوان “دریچه” های تنظیم کننده ای عمل می کنند. که به جریان انرژی در بدن کمک می کند. بسته به مکان چاکراها، اندازه و قدرت آنها می تواند متفاوت باشد. در هند، اعتقاد بر این است که هوای استنشاقی یا “انرژی پرانا” در بدن ما جریان دارد و به نقاط انرژی در بدن، نیرو می بخشد. چاکرا انرژی پرانا را دریافت، جمع آوری و توزیع می کند تا عملکرد آن را در قسمت های مختلف بدن بهینه کند.

عملکرد چاکرا چیست؟ و در کدام بخش های بدن قرار دارد؟

اکنون می خواهیم بدانیم عملکرد اصلی چاکرا چیست؟ و این کانال های انرژی در کدام بخش از بدن قرار دارند؟ چاکراها در امتداد ستون فقرات قرار دارند. برای برخی از پیروان بودیسم یا هندوئیسم، این نقاط انرژی از پایین به بالا، در شش ناحیه در بدن شمارش می شود. برخی دیگر معتقدند که چاکرای هفتم وجود دارد که در پوست سر یافت می شود.

چاکرا های اصلی و روش آزادسازی آن ها

چاکرا ها به دو نوع اصلی فرعی تقسیم می شوند که چاکراهای اصلی، خود هفت چاکرا بدن می باشد. در ادامه، به توضیحی در مورد چاکرا های اصلی و اهداف آن خواهیم پرداخت:

مولادهارا

مولادهارا، در اندام تحتانی بدن قرار دارد و به قشر آدرنال متصل است.
رنگ آن قرمز است. و عنصری که با آن ارتباط دارد، زمین است. ترس جلوی آزادسازی آن را می گیرد. برای رهایی آن، باید ترس های خود را به طور کامل از بین ببرید.

 سوادهیستانا ” Svadhisthana” ، چاکرای مقدس

چاکرای مقدس، در قسمت خلفی خاجی قرار دارد و به غدد فوق کلیوی متصل است. رنگ آن نارنجی و عنصر آن آب است. این چاکرا با گناه مسدود می شود. برای رفع انسداد این انرژی، باید آنها را رها کرده و بخشش را بیاموزیم.

نقش-چاکرا-در-زندگی-3

مانی پورا – چاکرای شبکه خورشیدی

این چاکرا در داخل ناف قرار دارد. به طحال، کبد و معده متصل است، با رنگ زرد و عنصر آتش مرتبط است. شرم و خجالت، مانع آزاد شدن آن می شود.

 آناهاتا – چاکرای قلب

آناهاتا، در ناحیه قلب یافت می شود. رنگ آن سبز است و با هوا در ارتباط است. درد، چیزی است که آن را مسدود می کند و با احساسات در قلب به طور مستقیم در ارتباط است.

 ویشودها – چاکرای گردن

این چاکرا در ناحیه گردن قرار دارد و به غده تیروئید متصل است. مربوط به رنگ آبی و عنصر اتر است و به ارتباطات انسان مربوط می باشد.

 آجنا، “Ajna” چاکرای چشم سوم

این چاکرا در میان دو چشم قرار دارد و به غده هیپوفیز متصل است. رنگ مخصوص آن، بنفش است و با شهود همراه است. تخیلات بیش از حد، می تواند مانع آزاد شدن آن گردد.

ساهاسرارا، ” Sahasrara – Hjässchakran”

این چاکرا بر روی پوست سر قرار دارد. همچنین به غده هیپوفیز متصل است و مرکز انرژی کیهانی است.

نکات مهم در مورد نقش چاکرا در زندگی

اکنون می خواهیم بدانیم چطور می توانیم چاکراها را تصفیه و خالص کنیم. انرژی افراد، با افکار، احساسات و عادات هر فرد، ارتباط مستقیمی دارد. هنگامی که بین انرژی های بدن تعادل برقرار می کنید، می توانید انرژی حیاتی خود را تقویت کرده و از احساس رفاه جسمی و روحی برخوردار شوید.

اگر احساسات و یا شیوه زندگی شما سالم نباشد، چاکراها تحت تأثیر قرار می گیرند. و عدم تعادل ایجاد می کنند. سپس این عدم تعادل با ذهنیت، سلامت و روابط ما تقویت خواهد شد. و این یکی از نقش های مهم چاکرا در زندگی ما است.

هنگامی که انرژی های خالص دارید، (جایی که هیچ چیزی در جریان انرژی شما تداخل ایجاد نمی کند)، می توانید از مزایای زیر، در میان موارد دیگر بهره مند شوید:

  • قدرت ذهنی بالاتر
  • کیفیت خواب بهتر
  • hنرژی بیشتر
  • سلامتی و طول عمر بیشتر
  • حساسیت و شهود تمرکز بهتر
  • ارتباط بهتر با جهان هستی
  • رهایی از ترس و کینه

نقش-چاکرا-در-زندگی

نحوه پاکسازی چاکرا

امروزه، روشهای مختلفی برای متعادل کردن فعالیت چاکرا وجود دارد. در این بخش، می خواهیم بدانیم بهترین روش پاکسازی چاکرا چیست؟ برخی از متداول ترین روش های پاکسازی چاکرا عبارتند از:

  • مدیتیشن و یوگا
  • •دریافت انرژی از سنگ های مخصوص
  •  حمام کوارتز
  •  تنفس عمیق

کسانی که احساس می کنند نمی توانند انرژی های خود را متعادل کنند، می توانند هر روز مدیتیشن کنند. استفاده از سنگ های چاکرا در این مورد، بسیار موثر خواهد بود.

نحوه آزادسازی کانال های انرژی بدن

یکی از روش های آزاد کردن کانال های انرژی، دور کردن انرژی های منفی از خود می باشد. همه ما در مورد خواص سنگ ها در دور کردن انرژی های منفی شنیده ایم. به طور مثال، سنگ فیروزه، که در دفع انرژی های منفی بسیار موثر است و از آن به عنوان چشم زخم استفاده می شود.

در مردان جهت چرخش انرژی، در جهت حرکت عقربه های ساعت، یعنی به سمت راست و در خانم ها به سمت چپ می باشد. که این موضوع در تاثیر گذاری سنگ ها بر چاکراها بسیار مهم است.

سنگ ها، انرژی های منفی موجود در افراد را جذب می کنند. گفته می شود که شستن سنگ ها و قرار دادن آن ها در معرض نور خورشید باعث می شود این سنگ ها دوباره به حالت اول بازگردد و انرژی های منفی آن تخلیه گردد.

نکاتی جالب در مورد نقش چاکرا در دین اسلام

حال که از اهمیت و نقش چاکرا در زندگی آگاه شدیم، این سوال پیش می آید که دیدگاه اسلام در مورد چاکرا چیست؟ در اسلام، به عنوان کاملترین دین، در مورد تمام مسائل حیاتی زندگی انسان سخن گفته شده است. از جمله، تاثیر انرژی ها بر زندگی افراد.

تمامی اعمال عبادی ما، که نماز در راس آن قرار دارد، به گونه ایست که بیشترین حالت جذب انرژی های مثبت را برای انسان فراهم می کند. در اسلام، توصیه شده است که با آن سرد وضو گرفته شود. امروزه محققان دریافته اند که آب سرد، منبع جذب انرژی های مثبت است. علاوه بر این، با مطالعه بر روی افراد در حین نماز، مشاهده شد که امواج و هاله ای در اطراف فرد ایجاد می گردد که نشان دهنده باز شدن تمامی چاکراها می باشد.

1 دیدگاه در “چاکرا چیست؟ و چه نقشی در زندگی ما دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید