مقالات

الماس افسانه‌ ای سانسی

الماس-سانسی

الماس افسانه‌ ای سانسی

الماس سانسی (sancy diamond) یکی از الماس های بزرگ و معروف جهان است. که د رحال حاضر در گالری آپولوی موزه لوور نگهداری می شود. وزن این الماس 55.23 قیراط است، رنگ زرد خیلی روشن دارد و پاکی آن درجه بندی نشده است. تاریخچه این الماس تاریخی با خون و قدرت و ثروت آمیخته گردیده. الماس سانسی یکی از مشهورترین سنگ‌ های قیمتی تاریخی می باشد که در دستان خیلی از پادشاهان و ملکه‌ ها و حداقل پانزده کشور در اروپا سفر نموده است. علیرغم اینکه شایعه شده بود که نفرین دارد، ولی اعتقاد بر این بود که به کسانی که آن را بعنوان جواهر استفاده میکردند، قدرت شکست ناپذیری می دهد.

سرگذشت الماس سانسی

بر اساس ویژگی های سنگ احتمال می رود کشور مبدا این الماس مثل خیلی از الماس های تاریخی و معروف، هندوستان باشد. تاریخچه این الماس از قرن چهاردهم در دسترس است و پیش از آن مدارک خاصی در مورد سرگذشت آن وجود ندارد، و همین مساله تاییدی بر تعلق این الماس به هند دارد. ب این دلیل که در آن زمان هند فقط تامین کننده الماس در دنیا بوده. در بررسی مبدا و شروع داستان و تاریخچه این سنگ افسانه ایی، روایت هایی گفته شده است که دو مورد از این روایت ها پر تکرار ترین و البته مستند ترین ها میباشند، این نوشته نگاهی به تاریخچه الماس سانسی دارد.

روایت اول

اولین روایت حاکی به نقل از کتاب سرگذشت حاکمان دینا نوشته نیکولایف نیکولای نیکوویچ داستان این الماس از نه قرن پیش آغاز گردید. در سال 1064 میلادی بازرگانی بنام جاگاتونگا کاروان خود را در هند شرقی در منطقه گلکوندا در امتداد یک دره عمیق بنام آدامز هدایت می نمود که یک الماس با زیبایی نادر و بدون حتی یک شکاف و مانند آب زلال شفاف بود و وزنی حدود 100 قیراط داشت را یافت.

این الماس متعلق به تعداد زیادی از سلاطین هند مرکزی است. از سال 1325 این الماس در اختیار بناینگذار سلسله توگلاک، غیاث الدین توگلاک بود که در حمله ایی که در بهار همان سال به بنگال کرده بود. الماس را به دست آورد و همانگونه که معمولا در مورد سنگ های مشابه اتفاق می افتد ادامه تاریخچه الماس در اروپا اتفاق می افتد. الماس هندی در سال های 1433 تا 1477 به طلسم دوک بورگاندی، چارلز دِ بولد، معروف شد و در اختیار او بود.

الماس-سانسی

روایت دوم

روایت دوم ولی مطابق با یان است که این الماس در اواخر قرن چهاردهم بوسیله یک گوهرتراش ونیزی به خارج از هند قاچاق شده است، و به همین علت اولین مدرک ثبت شده از وجود الماس سانسی در اروپا در فهرست جهیزیه والنتینا ویسکونتی، دختر دوکِ میلان، در سال 1389 می باشد.

بر اساس توضیحات وزن این الماس در آن زمان بیش از 100 قیراط بوده است. والنتینا ویسکونتی با لویی یکم، دوک اورلئان، برادر چارلز ششم پادشاه فرانسه، که در سال 1407 بوسیله بورگاندی‌ ها به قتل رسید ازدواج نمود. و این چنین بود که الماس در اختیار خاندان بورگاندی قرار گرفت. پس از شکست آرمانیاک، الماس به دست دوک جان بی باک افتاد. و در اختیار چندین نفر از دوک های خاندان بورگاندی قرار داده شد. تا اینکه به چارلز دِ بولد رسید. طبق هر دو روایت الماس در اختیار دوکهای بورگاندی قرار گرفته است. اعتقاد بر این بوده است که الماس سانسی برای دوک‌ های بورگوندی شانس به فراهم می شود. و آن ها را به قدرت شکست ناپذیری در جنگ ها تبدیل کرده بود. و به همین دلیل همواره در نبردها همراه آن ها بوده و به همین علت همیشه در جنگ ها پیروز می‌ شدند.

تراش الماس سانسی

درباره ی زمان برش دادن سنگ و رسیدن وزن آن به 55.23 قیراط نیز دو روایت محتمل وجود دارد. طبق اولین روایت در سال 1475 لوئیس دی برکو، یک نجیب زاده هلندی، روش برش و پولیش سنگ های قیمتی را کشف نمود. این الماس را در سال 1475 برش داد و به یک الماس 53.33 قیراطی تبدیل گردید و به دستور دوکِ بورگاندی الماس را بعنوان زیور در کلاهش مورد استفاده قرار دادند. و همین برش دادن سنگ موجب شد که الماس از طلسم خوشبختی به عاملی جهت بدبختی و شکست تبدیل گردد.

و چارلزدِ بولد در دو نبرد مقابل سوئیس شکست خورد و در سال 1477 میلادی، دوک در جنگی کشته شد. ولی روایت دیگری می گوید الماس هنگامی که در خاندان بورگاندی بوده تراش داده نشده. و پس از شکست دوک بورگاندی، بوسیله اسقف بازل به همراه جواهرات معروف دیگری، بنام سه برادر پنهان شده بود. این سه برادر سه اسپینل قرمز درشت بوده اند. مدتی بعد اسپینل های قرمز و الماس به جیکوب فوگِر فروخته شد، که برش سانسی را به وزن فعلی 55.23 قیراط رساند. در هر دو روایت الماس سانسی از وزنی حدود 100 قیراط به وزن فعلی آن یعنی 55.23 قیراط رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید