مقالات

تاریخچه عقیق های آبدار ایران

عقیق های آبدار ایران

تاریخچه عقیق های آبدار ایران

در مورد عقیق های آبدار ایران باید گفت که در قرن چهارده میلادی شخصی با نام تئوفراستوس در رودخانه ای کشف گردیده است. ظروف و کاسه های زیادی از جنس عقیق در دوران امپراتوری بیزانس خیلی محبوب بوده است. و جمع آوری این ظروف در خانواده های ثروتمند اروپایی در دوران رنسانس رواج بسیاری داشته است که امروزه در اغلب موزه ها مانند لوور فرانسه این ظروف و یا کاسه ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. نام دیگر سنگ عقیق آگات می باشد که از سنگ های نیمه قیمتی محسوب می شود.

این سنگ قیمتی زیبا یکی از کانی ها محسوب می شود که از چند عنصر شیمیایی تشکیل شده اند. در ترکیب شیمیایی آن سیلیس وجود دارد. و البته در برخی مواقع هم عناصری مانند کلسیم، آلومینیوم، منیزیم هم در کنار آن قرار دارد. از قابلیت های دیگر عقیق وجود ریزدانه و رنگ روشن آن است. بافت این نگین نیمه شفاف و مات دارای جلای شیشه ای است. مصری های باستان از ۳۰۰۰ سال پیش از خواص عقیق جهت ساختن انگشتر و مهره و تزئین ظروف خود به کار می بردند.

به همین علت که از گذشته عقیق پرکاربرد بوده است. در حال حاضر که همچنان محبوبیت بسزایی در میان مردم دارد. در سال 1548 میلادی برای اولین بار جلا و تراش این گوهر با ارزش اتفاق افتاد و متن های تاریخی هم به آن اشاره شده است. اما با این حال این گوهر با ارزش از ابتدای قرن شانزدهم در آلمان به صورت رسمی آغاز گردیده است. انواع سنگ عقیق ارزش بالایی دارند به جز نوع قرمز یا آبی هلی یا نوع سبز و نادر که با نام کریزوپراس آن از ارزش بیشتری برخوردار است.

انواع سنگ عقیق

عقیق های آبدار ایران تاریخچه عقیق انواع سنگ عقیق خواص عقیق بر روی بدن بهترین معادن عقیق فروش عقیق آبدار عقیق نگینی می باشد که از تنوع زیادی برخوردار است.

این سنگ قیمتی با توجه به شکل و نوع ساختار لایه های آن تقسیم بندی می گردد که شامل:

  • شجری

نوعی سنگ به رنگ خاکستری یا بی رنگ و نیمه شفاف می باشد که بر روی سطح آن شکل های مختلفی مانند درخت نقش بسته است.

  • خزه ای

اولین نوع از انواع عقیق است. و شامل محتویاتی از بلورهای سبز رنگ به شکل خزه دارد.

  • چشمی

این مدل از لایه های دایره شکل موازی که هم دارای یک نقطه تیره رنگ در مرکز می باشند به وجود آمده است.

  • مجوف

سنگی تو خالی و دارای حفره های زیاد است.

  • آبدار

در این مدل عقیق مقداری آب موجود است که به زمان پیدایش آن باز می گردد و در تراش های نازکی از سنگ آب درون آن قابل دیدن می باشد.

عقیق های آبدار ایران

  • دژی

نوعی عقیق است که درون یا بیرون آن نقشه ای مثل دژ قدیمی وجود دارد.

  • لایه ای

در این مدل عقیق لایه های سنگ موازی با یکدیگر هستند.

  • منظره ای

درون این نوع عقیق اشکالی به شکل درخت و مناظر طبیعی دیده می شود. مواردی که برای شما ذکر شد اصلی ترین نوع از انواع سنگ عقیق است. و همچنین انواع آبی هلی و آبی نواری و بنفش سلوی و نوع آتشی هم بعنوان سنگهای دیگر عقیق می باشند.

خواص عقیق بر روی بدن

در کتاب های فارسی زبان آمده است که اگر این سنگ را با آب و یا شربت میوه سیب حل کنید و میل کنید از خون ریزی معده جلوگیری می کند و همچنین از لخته شدن خون و کثرت حیض و همچنین درمان بیماری جنون و یا بیماری های طحال می تواند استفاده از عقیق مفید باشد و بهتر است عقیق را همیشه به همراه داشته باشید. از سایر خواص سنگ عقیق می توان به سرمه ساخته شده از این سنگ اشاره داشت که بسیار برای بینایی و تقویت چشم ها و درخشان شدن آن ها اشاره نمود. در صورتی که معده ضعیفی دارید می توانید از سنگ عقیق استفاده نمایید. و با تهیه عقیق از دیگر فواید آن بهره مند شوید. عقیق های آبدار ایران تاریخچه عقیق انواع سنگ عقیق خواص عقیق بر روی بدن بهترین معادن عقیق فروش عقیق آبدار.

بهترین معادن عقیق

بهتر است بدانید که بر روی کره زمین انواع مختلفی از سنگ عقیق وجود دارد. اما یکی از کشورهایی که بیشترین مقدار منابع این گوهر با ارزش را دارد ایران است که در انواع رنگ ها و طرح های مختلف یافت می شود. معدن بزرگ عقیق در اردبیل شهرستان نمین یافت می شود که بزرگترین معدن کانی جهان است.

البته بایدگفت در خراسان و اطراف مشهد هم کوه های غنی و معادن زیادی از عقیق پیدا می شود. از این سنگ قیمتی و تزئینی در کشورهایی مثل هندوستان و یمن و ایران و چین وجود دارد و یافت می شود. در کشور یمن معدن عقیق در منطقه جنوبی شهر صنعا قرا درد که به لحاظ دینی هم این سنگ خواص بسزایی دارد.

در ایران شهرستان هایی مثل تربت حیدریه که در شمال غربی استان خراسان رضوی قرار دارد و در نزدیکی روستای بایگ منطقه ای واقع شده است که از آتشفشان های ائوسن تا نئوژن وجود دارد. معادنی از این گوهر قیمتی هم در استان قم واقع شده است. ذخیره از این معادن بسیار در ایران معروف می باشد و در حال حاضر در حال بهره برداری است.

فروش عقیق های آبدار ایران

از آنجایی که عقیق یکی از پرطرفدار ترین سنگ ها در ایران و جهان می باشد و از خواص زیادی هم برخوردار می باشد. با توجه به نوع عقیق که می تواند سبز یا قرمز یا سیاه و همچنین زرد آن باشد. و بستگی به اصل و بدل بودن آن دارد. و عواملی همانند رنگ، وزن، کمیابی و مکان استخراج و همچنین نوع برش، میزان ناخالصی، میزان شفافیت را می توان به طور جداگانه در نظر داشت. حال با تقاضای بالا میزان درخواست عقیق سرخ یا همان قرمز نسبت به دیگر عقیق های موجود بیشتر می باشد. البته نکته دیگر درباره خرید و فروش سنگ عقیق میزان کهنه بودن و قدمت آن است که می تواند بر روی قیمت آن تأثیر بگذارد.

راه تشخیص سنگ عقیق اصلی

  • یکی از ساده ترین راه های تشخیص اصل بودن عقیق مراجعه به کارشناسان ماهر می باشد که در زمینه سنگ شناسی فعالیت دارند.
  • راه دیگر اینکه اندازه گیری وزن عقیق می باشد که اغلب تقلبی آن سبک تر می باشد.
  • مقدار شفافیت آن است که در اصل آن اندکی هرج و مرج وجود دارد. و معمولا دارای بی نظمی است. و همینطور خطوط و ابرهایی در آن دیده می شود که در تقلبی میزان شفافیت بالا است و این موارد وجود ندارد.
  • نکته بعدی رنگ عقیق است که عقیق اصل کمی روشن و متمایز می باشد. و در حالی که بدل آن روشنایی کمتری دارد. و در سنگ طبیعی رگه های واضح وجود دارد. تاریخچه عقیق
  • خصوصیات دیگر اصل بودن سنگ عقیق این است در تابستان سنگ خنگ است و در زمستان سنگ عقیق گرم است. اما دمای سنگ مصنوعی هیچ تغییری در فصل ها نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید