مقالات

ده گوهر کمیاب دنیا کدامند؟

سنگ-لاریمار

ده سنگ کمیاب دنیا کدامند؟

تقریبا 200 گونه سنگ قیمتی طبیعی وجود دارد که امروزه در جهان شناخته شده است. در میان سنگ های قیمتی جهان ( الماس، یاقوت سرخ، یاقوت کبود و زمرد) سنگ های نیمه قیمتی بسیاری نیز وجود دارد. برخی از این سنگ های نیمه قیمتی آنقدر نادر هستند. که ارزش آن ها از سنگ های قیمتی نیز پیشی گرفته است. در ادامه با ده سنگ کمیاب دنیا آشنا خواهید شد.

سنگ تانزانیت

“تانزانیت” (TANZANITE) یک گونه آبی رنگ زیبا (آبی مایل به بنفش از روشن تا تیره، و ارغوانی مایل به آبی و آبی خالص) از کانی “زوئیزیت” است. و تنها در تانزانیا یافت می شود. که یکی از ده سنگ کمیاب دنیا است. این سنگ زیبا تانزانیت نام گرفته است، چرا که تنها در منطقه کوچکی با عرض ۴ کیلومتر و طول ۲ کیلومتر در دامنه کلیمانجارو در تانزانیا پیدا می شود. تا سال 1960 نتوانستند مقدار زیادی از این گوهر گرانبها را پیدا نمایند، با وجود آن در اوایل سال 1980 تا ابتدای 1990 تانزانیت در مقیاس بالا و با کیفیت جواهر در دسترس قرار گرفت.

تانزانیت به شوک حرارتی بسیار حساس و همچنین بسیار شکننده می باشد، بنابراین باید در نگهداری از آن دقت بسزایی داشته باشید. اگر گوهر شما نیاز به شستشو داشته باشد می توانید با آب و صابون (نه سرد و نه گرم- هم دما با محیط) آن را شسته. و سپس آن را خشک کنید.

تانزانیت-1

اوپال سیاه

یکی از ده سنگ کمیاب دنیا می باشد. سنگ های اوپال معمولا به رنگ سفید کرمی می باشند. و آنچه که این سنگ ها را متمایز می نماید، پدیده بازی رنگ ها است. اما باید گفت که این سنگ هر چه تیره تر باشد بهتر است. وقتی که این سنگ در معرض نور قرار می گیرد. و شما آن را حرکت داده و در دست می چرخانید، رنگ های متفاوتی مانند رنگین کمان از آن خارج می شود.
رنگ اوپال سیاه (BLACK OPAL) از خاکستری تا سیاه متغیر بوده و سیاه پس زمینه ای مناسب برای به نمایش درآوردن طیف های رنگی متفاوت می باشد. عناصر کربن و اکسید آهن در اوپال سیاه به چشم می خورد که اوپال معمولی فاقد آن بوده و این عناصر ترکیبی رگه های خاص و منحصر به فردی را در اوپال سیاه به وجود می آورند.
برخلاف نامش، اوپال سیاه در رنگ های متفاوتی دیده می شود. زرد، آبی و سبز از رایج ترین رنگ های قابل مشاهده است. و در کنار آن رنگ های بنفش، قرمز و نارنجی از ارزشمندترین و محبوب ترین رنگ های اوپال هستند.

اوپال سیاه به شدت کمیاب است، چرا که تقریبا تمامی اوپال موجود در بازار از معدنی در منطقه “لایتنینگ ریج در نیو ساوت ولز استرالیا” استخراج می گردد. البته گفته می شود که اتیوپی نیز استخراج اوپال سیاه دارد، اما این اوپال ها با عملیات حرارتی بهبود سازی شده است. تا رنگ بدنه اش تیره تر گردد.

هیچ گاه برای شست و شو این سنگ از مواد شیمیایی استفاده نکنید. همچنین اوپال بسیار نرم است. و به راحتی خراشیده می شود، پس در استفاده روزانه از این گوهر ارزشمند دقت نمایید.
اوپال سنگ تولد ماه اکتبر (آبان) است. و آن دسته از متولدین آبان ماه که دوست دارند از خواص ماه تولدشان بهره مند شوند می توانند از اوپال سیاه استفاده نمایند.

اوپال-سیاه

الکساندریت سنگ کمیاب دنیا

یکی از ده گوهر کمیاب دنیا الکساندریت است سنگی که مدام تغییر رنگ می دهد. برای اولین بار سنگ شگفت انگیز الکساندریت (ALEXANDRITE) با قابلیت تغییر رنگ در سال 1830 در کوه های اورال روسیه کشف شد. در ابتدا این سنگ قیمتی توسط یک کانی شناس فنلاندی کشف و به علت توانایی غیر عادی در تغییر رنگ دیافنیت نامیده شد. چندین سال پس از آن، ” الکساندر دوم، تزار روسی ” یا “لو الکسویچ ون پرویسکی”، نجیب زاده روس که معدن شناس و وزیر امور داخلی زمان نیکولاس اول بود. رسما نام آن را به الکساندریت تغییر داد.

به دلیل تنوع در تغییر رنگ چشمگیر، این سنگ بسیار مورد توجه است:

  • در نور خورشید این سنگ سبز-آبی دیده می شود. و زیر نور لامپ های رشته ای بنفش قرمز دیده می شود.
  • درجه تغییر رنگ از سنگی به سنگ دیگر فرق می کند.
  • اما با ارزش ترین آن ها سنگ های شفافی هستند که تغییر کامل طیف های رنگی را نشان می دهند.

تغییر رنگ از سبز به قرمز الکساندریت جذاب ترین استفاده نوری این سنگ است. سنگ الکساندریت به طرز چشمگیری ثابت می کند. که منبع نور چقدر در رنگ جواهرات تاثیر گذار است.

الکساندریت-2

سنگ لاریمار

لاریمار(LARIMAR) گونه بسیار نادر آبی رنگ از کانی پکتولیت می باشد. و این گوهر کمیاب  تنها در منطقه کوچکی در جمهوری دومینیکن یافت می شود. لاریمار کدر و نمونه های مرغوب و ارزشمند آن نیمه شفاف هستند. و در صورت پولیش کردن، ظاهری ابریشم شکل به خود می گیرند. رنگ لاریمار از آبی کم رنگ تا سبزآبی متغیر است. این گوهر معمولا به صورت تک رنگ شکل نمی گیرد. و اکثرا دارای رگه های (اکثرا این رگه ها حلقوی هستند) مرمرین سفید رنگ است.
در برخی از سنگ ها نیز لکه های سبز، قهوه ای و یا قرمز قابل مشاهده است، با وجود آن هرچه سفیدی کمتر و آبی عمیق تر باشد این گوهر ارزشمند تر خواهد بود.

لاریمار با تمام چاکراه ها در ارتباط است. اما بیشترین تاثیر را بر چاکراه قلب، گلو و فرق سر دارد. همچین این باور وجود دارد که این سنگ بر امراضی مانند امراض قلبی و عروقی , فشار خون , ورم مفاصل و بیماری های شریانی تاثیرات بسیار خوبی دارد.

لاریمار بسیار نرم و شکننده است، پس در نگهداری آن بسیار دقت نمایید. گرما و نور خورشید می تواند موجب رنگ پریدگی آن شود، بنابراین لاریمار را در معرض حرارت و نور خورشید نگذارید. زمانی که سنگ شما نیاز به شستشو داشته باشد. آن را با آب ولرم و صابون تمیز کرده. و پس از آن که از پاک شدن صابون از روی سطح گوهر خود اطمینان حاصل کردید آن را به آرامی و با پارچه ای نرم و لطیف خشک نمایید.

لاریمار

پینیت

یکی از نادرترین گوهر های دنیا پینیت (PAINITE) برای اولین بار توسط “آرتور چارلز داوی”، سنگ شناس انگلیسی در سال 1951 کشف و در سال 1957 به عنوان یک کانی جدید معرفی شد. برای سال ها تنها یک نمونه از این کریستال قرمز تیره وجود داشت و از آن در یک موزه انگلیسی در لندن نگهداری می شد. درست به همین علت این گوهر یکی از کمیاب ترین سنگ های دنیا می باشد. مدتی بعد نمونه دیگری نیز از آن یافت شد، با وجود آن تا سال 2004 تنها کم تر از دو جین از این سنگ کمیاب شناسایی و معرفی گردید. و همچنان این تعداد اندک، پینیت را زمره گوهر های کمیاب دنیا قرار داد.

پینیت2

تافیت (Taaffeite) گوهر کمیاب دنیا

سنگی که شانسی کشف شد “کنت ادوارد چارلز ریچارد تافی”، زمین شناس اتریشی-ایرلندی جعبه ای از سنگ های تراش خورده را در سال 1940 از جواهر سازی در دوبلین خریداری کرد. او فکر می کرد که یک جعبه “اسپینل” خریده است.
اما در یک بررسی دقیق تر به این نتیجه رسید که واکنش یکی از سنگ های بنفش کمرنگ، نسبت به سایر اسپینال ها به نور متفاوت است.
او به این نتیجه رسید که این سنگ تاکنون ناشناخته بوده است. این وضعیت در حالی که یک موقعیت خارق العاده بود به همان اندازه هم نا امید کننده بود. چرا که یک گوهر تراش خورده به دستش رسیده بود. و او نمی دانست که این گوهر در کجا تشکیل شده است.

تاکنون تنها کمتر از 50 نمونه از تافیت ها یافت شده است که از این نمونه ها یا در مجموعه های خصوصی و یا در مجموعه های زمین شناسی نگهداری می شود. پس شانس این که با یکی از آن ها روبرو شوید بسیار کم است. زمین سرشار از ناشناخته ها می باشد. هنوز قسمت هایی از این کره خاکی وجود دارد که پای هیچ انسانی به آن نرسیده است.

تافیت-3

پارایبا تورمالین (درخشش نئون)

تورمالین ها را در رنگ های مختلف در همه جای برزیل می توان یافت، اما پارایبا تورمالین (PARAIBA TOURMALINE) به دلیل داشتن مس تنها تورمالینی است. که با رنگ آبی فیروزه ای موجود می باشد. پارایبا تورمالین آبی کم رنگ و یا آبی متمایل به سبز است.
برای بهبود رنگ تورمالین آنرا به وسیله حرارت دادن، پرتو افکنی و پر کردن ترک ها با روغن ترمیم می نمایند. ازلحاظ شفافیت نیز تورمالین هایی با رنگ آبی و آبی متمایل به سبز از شفافیت بالاتری برخوردار هستند.
این گوهر به شدت کمیاب برای اولین بار در سال 1987 توسط “هیتور دیماس باربوسا”، معدنچی مصمم برزیلی کشف شد، او اعتقاد راسخ داشت که چیزی شگفت انگیزی زیر تپه پارایبا در برزیل پنهان شده است.

در مورد نگهداری این گوهر کمیاب که مانند سایر سنگ های قیمتی از حساسیت بالایی برخوردار می باشد. و باید با دقت بالایی از آن مراقبت نمایید. همچنین برای تمیز کردن تورمالین پارایبا هیچگاه از مواد شیمیایی و یا بخار و حرارت استفاده نکنید.

سنگ بریل قرمز

گوهر کوچک و کمیاب بریل قرمز (RED BERYL) همچنین با نام های “بیکسبیت” و یا زمرد سرخ نیز شناخته می شود. آنقدر این گوهر کمیاب می باشد. که سازمان زمین شناسی یوتا تخمین می زند در مقابل هر 150 هزار الماس با کیفیت، تنها یک بریل قرمز استخراج می گردد.
بریل خالص بی رنگ است. و تنها رنگ روشن خود را از ناخالصی سنگ به دست می آورد. کروم و وانادیوم به بریل رنگ سبز می دهد. و بریل سبز، زمرد نام دارد. آهن به بریل رنگ زرد و یا آبی را می بخشد که گونه آکوامارین و بریل طلایی را ایجاد می کند. و در نهایت منگنز، قرمز بسیار پر رنگی را ایجاد می کند. و به ما بریل قرمز می دهد.

  • گفته می شود که بریل قرمز بر غم و افسردگی غلبه کرده و بر شادی و خلاقیت می افزاید.
  • همچنین در ارتباطات خانوادگی باعث سازگاری و هماهنگی می شود.
  • برخی معتقدند که بریل قرمز شفا دهنده است. و برخی دیگر بر این باورند که این گوهر کمیاب به درمان افسردگی و تقویت انرژی خلاق کمک می کند.
  • کسانیکه به انرژی سنگ ها معتقدند می گویند بریل قرمز از نظر فیزیکی در درمان مشکلاتی که به قلب، کبد، ریه ها، دهان، معده، سطوح انرژی فیزیکی و سیستم گوارش مربوط می شود می تواند مفید واقع گردد.

بریل-قرمز

بنی توئیت (سنگ کالیفرنیا)

بنی توئیت (BENITOITE) تنها از منطقه کوچکی در کالیفرنیا در نزدیکی رودخانه”سن بنیتو” (دلیل نامگذاری این سنگ قیمتی نیز نزدیکی این رودخانه به محل استخراج آن است) استخراج می شود. این معدن در سال 2006 به دلیل استخراج تجاری بسته شد. و ازین رو بنی توئیت کمیاب تر شد.
این سنگ قیمتی برای اولین بار در سال 1907 توسط”جرج لودر بک” زمین شناس معرفی شد. و رنگ آبی غلیظ آن هر بیننده ای را مسحور می نماید. این کانی در طبیعت به رنگ های سفید، بی رنگ، صورتی (بسیار کمیاب)، ارغوانی و آبی است. اما در میان تمامی رنگ های این کانی، رنگ آبی آن از محبوبیت بالاتری برخوردار است. در اوایل، بنی توئیت را با یاقوت کبود اشتباه می گرفتند.

بنی-توئیت-2

گراندیدریت سنگ کمیاب دنیا

گراندیدریت (GRANDIDERITE) برای اولین بار توسط “آلفرد لاکروییکس”، کانی شناس فرانسوی در سال 1902 معرفی شد. و یک نمونه استثنایی است. آلفرد، گراندیدریت را در ماداگاسکار پیدا کرد. و آن را به افتخار “آلفرد گراندیدر”، کاوشگر فرانسوی و استاد تاریخ طبیعی ماداگاسکار، نام گذاری کرد.
این کانی سبز-آبی در برخی از مکان ها در سراسر دنیا یافت شده است، با وجود آن تنها ماداگاسکار و سریلانکا موفق به ارائه سنگ های قیمتی با کیفیت شده اند. هرچند که این میزان نیز هنوز بسیار ناچیز می باشد.
بیشتر سنگ های شناخته شده شفاف هستند، اما کمیاب ترین و ارزشمندترین نمونه ای که تا به حال یافت شده است شفاف است.

سنگ گراندیدریت سنگی بسیار سخت و محکم است. و به همین خاطر شرایط نگهداری خاصی ندارد.

هرچند که بهتر است از تمامی سنگ های قیمتی خود به خوبی نگهداری کنید. و برای جلوگیری از شکستن و خراشیده شدن، سنگ های قیمتی خود را در یک جعبه و در کنار هم قرار ندهید.

تورمالین-آبی

دیدگاهتان را بنویسید