مقالات

سنگ حدید یا هماتیت

هماتیت-2

سنگ هماتیت معروف به خون قرمز

هماتیت یا حدید یکی از فراوان ترین کانی در پوسته زمین است. که می توان آن را یکی از اشکال سنگ معدن آهن نام برد. استفاده از خواص سنگ حدید در گذشته و یا کاربردهایی نظیر رنگدانه سرخ از خاک هماتیت و پودر ساینده از مواردی می باشد که موجب توجه بشر واقع شده است. در قدیم هماتیت با نام هایی چون شبانگ، خماهن و شاذنج شناخته می شد.

سنگ هماتیت یکی از سنگ‌ های معدنی اصلی از آهن و یکی از چند سنگ قیمتی است که درخشندگی فلزی دارد. هماتیت شکلی از اکسید آهن است. و مثل اکثریت سنگ‌ های قیمتی با درخشندگی فلز مانند، به طور قابل توجهی متراکم و دارای شاخص شکست نور فوق العاده بالایی می باشد.

در واقع گرانش و شاخص شکست پذیری ویژه این سنگ از کوراندوم، زیرکن و حتی الماس نیز بالاتر است. اسم آن، سنگ هماتیت از کلمه یونانی برای خون گرفته شده است، (با این وجود، نباید با سنگ خون که کوارتز یمانی است اشتباه گرفته شود)، چون وقتی این سنگ به صورت ورقه‌ های نازک یا پودر تبدیل می شود، به رنگ قرمز است. سنگ هماتیت می‌ تواند مانند نقره نیز جلا داده شود.

نحوه شناسایی سنگ هماتیت

سنگ هماتیت گوهری با درخشندگی منحصر به فرد می باشد. و می‌ توان گفت: اشتباه گرفتن آن با هر نوع سنگ دیگر غیر ممکن است. سنگ هماتیت در مقایسه با پیریت یکی از سنگ‌ های قیمتی است. وقتی تراشیده و جلا داده می شود رنگ آن براق و فلزی است. اما وقتی روی آن کار نشده باشد، قرمز مایل به قهوه‌ای است.

سنگ هماتیت

سنگ حدید نر و ماده دارد؟

این اصطلاحات کاملا غیر علمی و حتی خرافاتی می باشد. در منابع معتبر گوهر شناسی هیچ اشاره ای به آن نشده و صرفا ساخته و پرداخته کوچه بازار است. این اصطلاح بدین شکل است که تصور شده نوع تیره و مات سنگ حدید مذکر یا نر است. و نوع سبک تر و روشن با جلای براق ماده است. این استدلال ها فقط برای گران تر فروختن سنگ حدید نر است و می توان گفت نوعی کلاهبرداری است.

ساختار سنگ حدید یا هماتیت

سنگ هماتیت در ساختاری مثلثی، بلورین می‌ شود. و با ساختاری بلورین مثل کروندوم (یاقوت کبود و لعل) شکل می‌ گیرد. سختی آن از آهن بیشتر و ۵.۵۰ تا ۶.۵۰ در مقیاس موس، شبیه به اپال یا فیروزه می باشد.

هماتیت معمولا با “هماتین” شکل مغناطیسی تقلید شده از هماتیت اشتباه گرفته می شود. هماتیت طبیعی اغلب مغناطیسی نیست، اما می‌ تواند با فرآیندی که در آن در حالی که به یک آهنربای قوی چسبیده است. و گرما و سرما می بیند مغناطیسی شود.

هماتیت-1

خواص سنگ هماتیت

  • سنگ هماتیت به عنوان گچ قرمز برای برخی از اولین نوشته‌ ها در تاریخ بشر مورد استفاده قرار می گرفت.
  • اولین کاربرد هماتیت یا حدید در حدود ۱۶۴۰۰۰ سال پیش تخمین زده می‌ شود.
  • استخراج گچ قرمز به ۵۰۰۰ سال پیش در لهستان و مجارستان بر می‌ گردد.
  • سنگ‌ های قیمتی هماتیت از سنگ‌ های درمانی بسیار قوی در نظر گرفته می‌ شود. آن‌ ها بیشتر برای تسکین و کاهش اختلالات خونی استفاده می‌شوند؛ به خصوص وقتی با قدرت‌ های سنگ خون ترکیب شود. یکی از محبوب‌ ترین سنگ‌ های موجود امروزی است.
  • باور بر این است که هماتیت، جذب آهن را تحریک می‌کند. و به نوبه خود فراهم کردن و جریان اکسیژن را در بدن بهبود می بخشد.
  • سنگ هماتیت برای رهایی از تب و درد‌ های ناشی از گرفتگی عضلات استفاده می‌ شود.
  • این سنگ به عنوان یک سنگ اولیه که خاصیت تسکین درد دارد در نظر گرفته می‌ شود.
  • از لحاظ ذهنی باور بر این است که به آرامش ذهن و رفع افکار مزاحم برای بالا بردن تمرکز و توجه کمک می‌ کند.
  • هماتیت برای فنگ شویی چینی هم سنگی مهم است.
  • در فنگ شویی چینی، هماتیت به دلیل قدرت حفاظتی اش و خاصیت انرژی بخشی به کسی که آن را استفاده می‌ نماید به کار می‌ رود. به طور کلی، هماتیت سنگ قیمتی مهمی برای سازگاری و التیام ذهنی، فیزیکی و روحی روانی است.
  • روایت‌ های سنتی و اسطوره شناسی سنگ‌ های قیمتی از منابعی مختلف جمع آوری شده اند و ایده‌ای منحصر به فرد از شرکت SETT را بیان نمی‌ کند.

چطور از سنگ انگشتر حدید را شارژ و نگهداری کنیم؟

همانطور که هماتیت یا سنگ حدید نوعی کانسنگ آهن است. بنابراین به علت اکسیده شدن یا خراب شدن نباید در معرض آب قرار داده شود. بنابراین هنگام دستشویی یا حمام حتما انگشتر حدید را از انگشت خود درآوردید. نکته بعد راجب شارژ سنگ حدید گفته می شود با نمک دریا یا نور خورشید می تواند انرژی را به آن برگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید