مقالات

سنگ هولیت و خواص آن

سنگ-هولیت

سنگ هولیت خواص و کاربردهای سنگ جواهر هوليت

نام هولیت را به افتخار هنری هو بر روی این سنگ نهاده اند. او سنگ هولیت را در سال ۱۸۶۸ در نوا اسکوتیا کشف کرد. هنری هو یک شیمی دان، جغرافی دان و زمین شناس کانادایی بود که این ماده ی معدنی را بوسیله معدنچیان سنگ گچ و به علت سختی بیشتر نسبت به سنگ کچ مانع استخراج می شد کشف کرد. سنگ هولیت یک ماده ی معدنی بورات بوده که در کانادا و قسمت هایی از ایالات متحده پیدا می شود. این ماده به شکل کلوخه های نامنظم می باشد که بصورت گل کلم نمایان می شود.
بلورهای هولیت شفاف خیلی نادر و کوچک (بزرگترین بلورهای هوليت ا سانتی متر طول دارند) بوده ولی این کلوخه ها در احجام بیش از ۵۰ کیلوگرم پیدا می شوند.

سنگ هولیت ظاهری مشابه با مرمر سفید یا پورسلین دارد و درخشندگی نیمه شیشه ای دارد. این ماده کدر و سفید یا خاکستری با رگه های خاکستری، قهوه ای تیره یا سیاه دارد. سنگ هوليت با کیفیت سنگ جواهر خطوط تیره تری داشته ( که به شکل رگه قابل مشاهده می باشد) و یا اینکه بدون رگه و بصورت سفید خالص وجود دارد.
هولیت به خوبی رنگ را جذب می کند که یعنی میتوان آن را بعنوان فیروزه، مرجان قرمز یا سنگ لاجورد به فروش رسانید. نا گفته نماند که فروشندگان معتبر سنگ جواهر اغلب به پردازش آن اشاره می کند.

تشخیص هولیت

هولیت خیلی متخلخل است و به علت قابلیت رنگ پذیری شباهت زیادی با سنگ های رنگی مانند فیروزه، مرجان و سنگ لاجورد دارد. اگرچه سنگ هوليت خود از سنگ دیگری شبیه سازی نگردیده است. هوليت را بعضی مواقع بعنوان «فیروزه ی سفید» به فروش می رسانند که همچنین با اسامی «سنگ بوفالوی مقدس» یا «سنگ بوفالوی سفید» معرفی می گردد. ظاهر و درجه ی سختی هولیت خیلی شبیه به مرمر سفید می باشد ولی مرمر در مقایسه با هوليت متخلخل از درجه ی تخلخل پایینی برخوردار می باشد.

خاستگاه و منابع سنگ جواهر سنگ هولیت

اگرچه سنگ هولیت در ابتدا در کانادا پیدا شد. ولی بیشتر منابع هوليت در کالیفرنیا و لس آنجلس ایالات متحده وجود دارد. ذخایر این سنگ در ترکیه، آلمان، مکزیک و روسیه واقع گردیده است. بلورهای شفاف کمیاب هوليت فقط در دو منطقه ی صحرای تیک کالیفرنیا و یونیای نوا اسکوتیا پیدا می شود.

سنگ-هولیت

رنگ هولیت

سنگ هولیت دارای رنگ سفید شیری یا خاکستری می باشد و رگه های سیاه یا قهوه ای تیره داخل آن پراکنده میباشد. این رگه ها شبکه ای هستند و یا اطراف سنگ را می پوشانند. امکان دارد این سنگ به طور کامل سفید باشد که یعنی رگه ها ( در اطراف سنگ) داخل سنگ جواهر قابل مشاهده نمی باشد.

وضوح و درخشندگی سنگ هولیت

این سنگ کدر است و دارای درخشندگی نیمه شیشه ای است. سنگ هولیت همچنین به صورت بلوری شفاف بوده و خیلی کمیاب می باشد.

برش و شکل هولیت

هوليت کلیواژ نامعلومی دارد که یعنی تراش پذیر نیست. هوليت بصورت کوژتراش برش خورده است. و به اشکال کروی، تخم مرغی، بیضی، گلابی و اشکال فانتزی به خصوص جمجمه در می آید. میتوان این سنگ را سوراخ کرده و از آن بعنوان مهره های ی زیبا به کار برد. هولیت سنگی تزیینی و زیبا می باشد که معمولا بصورت دایره ای برش خورده است و به اشکال فانتزی مانند حیوانات تزیینی در می آید.

پردازش هولیت

هولیت خیلی متخلخل است، در نتیجه برای شباهت بیشتر به بعضی مواد معدنی بویژه فیروزه آن را رنگ می نمایند. اگرچه هولیت نرم تر از فیروزه می باشد. و به علت رگه بندی نامعلوم هوليت بعد از رنگ آمیزی به رنگ آبی خیلی شبیه به فیروزه خواهد بود.
به همین دلیل بعضی از افراد به اشتباه از آن با نام «فیروزه ی سفید»، «فیروزه ی بوفالوی سفید» یا «سنگ بوفالوی سفید» یاد می کنند.

سنگ هوليت رنگ شده همچنین بعنوان «هولیت فیروزه ای» خرید و فروش می شود. هوليت را به رنگ آبی تیره و جهت شبیه سازی به سنگ لاجورد و رنگ قرمز جهت شبیه سازی مرجان رنگ آمیزی می نمایند. سنگ هوليت رنگ شده را بعضی مواقع با رزین می پوشانند. تا آثار رنگ پوشیده شده و همچنین سنگ جواهر دشوار تر شود. فروشندگان معتبر سنگ جواهر هر گونه پردازش بر روی سنگ ها را از پیش اعلام می نمایند. سنگ هوليت هایی گه با نام «هولیت» به فروش می رسند اغلب مورد پردازش قرار نگرفته اند.

خواص گوهرشناختی هولیت

  • رنگ: سفید شیری یا خاکستری، اغلب با رگه های قهوه ای تیره یا سیاه
  • فرمول شیمیایی: Ca2B5SiO9(OH)5 هیدروکسید بوروکسیلات کلسیم
  • ساختار بلوری: بلورش چلیپایی، منشوری
  • درخشندگی: نیمه شیشه ای
  • فلورسنس: زرد متمایل به قهوه ای
  • سختی: ۳.۵ در درجه ی سختی موس
  • شاخصه ی انکساری: ۱.۵۸۳ تا ۱.۶۰۰
  • تراکم: ۲.۴۵ تا ۲.۵۸
  • انکسار مضاعف یا شکست نور: ۰.۰۱۹
  • کلیواژ: ندارد
  • شفافیت: کدر

سنگ-هولیت

سنگ های جواهر مشابه با سنگ هولیت

هولیت را به منظور شبیه سازی به سنگ هایی مانند فیروزه، سنگ لاجورد یا مرجان رنگ می کنند.

خواص درمانی و متافیزیکال و افسانه ای سنگ جواهر هولیت

گفته می شود که هولیت می تواند سطح کلسیم بدن را متعادل کرده و استخوان ها و دندان ها را تقویت کند. همچنین از آن بعنوان سنگ آرامش بخش یاد می شود که باعث درمان بی خوابی می شود.
در نتیجه هنگام بی خوابی قطعه ای از سنگ هولیت را در زیر بالش قرار دهید تا خوابی آسوده برای شما به ارمغان آورد. در باورهای هندو، هولیت برای چاکرای چشم سوم سودمند است و قرار دادن آن بر روی این چاکرا، میان دو ابرو، موجب یادآوری خاطرات زندگی های گذشته خواهد شد. هولیت سنگ تولد غیر رسمی متولدین برج جوزا است. علاوه بر آن هولیت عصبانیت را از بین برده و انرژی منفی را دفع می کند.

هوليت در مقایسه با سایر سنگ های جواهر نرم تر است ولی نبود کلیواژ در این سنگ آن را بی ثبات و تطبیق پذیر می کند. سنگ جواهر هولیت پیوند کراواتی نامعلومی پدید می آورد که با اسامی «bootlace ties» شناخته می شود. سنگ های هوليت کروی سوراخ شده در آخر تبدیل به دستبندها و گردنبندهای زیبایی می شوند.  هولیت صاف و نرم نیز سوراخ شده و از آن در ساخت گردنبند و دستبند به کار می رود. علاوه بر آن برش های فانتزی یا سنگ های هوليت کوژتراش آویزهای زیبایی به وجود خواهند آورند.
توصیه: خواص و نیروهای درمانی کریستال دگرگون و متافیزیکال نباید بعنوان نسخه پذیرفته شوند. فرهنگ سنگ جواهر متافیزیکال، تشریفاتی و سنتی از منابع گوناگونی جمع آوری می گردند. این اطلاعات جایگزین نسخه ی پزشک نخواهد بود.
در صورت بروز مشکلات پزشکی به متخصص مراجعه کنید. این مطالب در هیچ شرایطی تضمین کننده ی هیچگونه ادعا در درمان و نیروهای سنگ تولد نیست.

سنگ جواهر هولیت و ایده های طراحی جواهر

سنگ هولیت به سنگ های دیگر شبیه سازی نمی شود و به نظر این مسئله کمی دردسرساز است و در حقیقت نمیتوان گفت که تا به حال هیچ کدام  از سنگ های جواهر هوللیت بصورت جهانی مطرح نشده است.

نکته: سنگ های جواهر بایستی بر اساس اندازه خریداری شوند و نه وزن قیراط. سنگ های رنگی به نسبت اندازه به وزن متفاوت می باشند. بعضی از سنگ ها بر حسب وزن بزرگ تر و بعضی از آنها کوچک تر از الماس می باشند.

نگهداری و شستشوی سنگ جواهر هولیت

سنگ هولیت از خیلی از جواهرات دیگر نرم تر می باشد. و به همین دلیل به سادگی خراشیده می گردد. به این دلیل که هوليت قابلیت حل شدن در هیدروکلریک اسید را دارد. پاک کننده های شیمیایی قوی به آن آسیب خواهند رساند.

هولیت از همه ی کوارتزهای متداول نرم تر می باشد و گرد و خاک که معمولا حاوی مقدار کمی کوارتز می باشد. با پاک کردن این گرد و غبار از روی سنگ موجب کاهش جلا و خراشیدگی سطح سنگ خواهید شد. جهت تمیز نمودن هوليت از آب و صابون و یک پارچه ی نرم به کار ببرید. حتما به خوبی آن را شستشو دهید و باقی مانده ی صابون را از روی سنگ پاک نمایید.

دقت داشته باشید که همانند دیگر سنگ های جواهر، تمیز کننده های التراسونیک و بخارشوها مناسب پاکسازی این نوع سنگ نمیباشد. همیشه پیش از تمرین های ورزشی، انجام کارهای منزل یا فعالیت های سخت فیزیکی، جواهرات را در جای مناسب قرار دهید. برای جلوگیری از خراشیدگی هولیت را دور از سایر سنگ های جواهر نگهداری نمایید. بهتر است سنگ های جواهر خود را داخل یک پارچه ی نرم قرار داده و در درون یک جعبه ی جواهر با آستر پارچه ای نگهداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید