مقالات

انواع تراش الماس

انواع تراش الماس

انواع تراش الماس

انواع تراش الماس، جستجو برای یافتن یک الماس ناب ممکن است به طور قابل توجهی محبت دل را به خود جلب کند. اما درک این واقعیت که چه چیزی یک الماس را منحصر به فرد می‌کند. مرحله‌ای بسیار حیاتی در فرآیند تراش الماس است. تراش الماس به روشی اشاره دارد که الماس تحت آن تراش داده می‌شود و سطوح آن قادر به جذب و بازتاب نور می‌شوند.

در این مقاله از بلاگ مایند آپ مارکت، انواع تراش الماس و شکل‌های آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم و نحوه‌ی ایجاد یک تراش مناسب برای الماس را برای به وجود آمدن درخشندگی و برجستگی آن توضیح خواهیم داد.

تاریخچه الماس

در هند، عشق به الماس از رودخانه‌ ها و نهرهای این کشور شروع شد، جایی که عملیات جمع‌آوری الماس انجام می‌شد. الماس تراش‌دار، یکی از محبوب‌ترین شکل‌های حلقه نامزدی است و تاریخچه آن را می‌توان به قرن پانزدهم بازپس‌نمود. با گذر زمان، محبوبیت الماس‌های تراش‌دار به سایر نقاط جهان، از جمله هند و چین، گسترش یافت. در این مدت، کشورهای مذکور آغاز به ساخت زیورآلات گرانبها با استفاده از جواهراتی از جمله الماس نمودند. الماس تراش‌دار در اوایل قرن بیستم به یک انتخاب محبوب برای حلقه‌های نامزدی تبدیل شد و تا به امروز همچنان مورد توجه قرار می‌گیرد.

تراش الماس

تراش، یک معیار اساسی برای ارزیابی کیفیت الماس است که بر شکل، رنگ، و شفافیت سنگ تأثیر می‌گذارد. به دلیل سختی بسیار بالای الماس، تراش الماس نیازمند دانش، ابزار، تجهیزات و تکنیک‌های تخصصی است. لازم به ذکر است که یک تراشکار حرفه‌ای می‌تواند سنگ الماس را به‌صورت دستی یا با استفاده از دستگاه‌های برش ماشینی شکل دهد. دستگاه‌های برش الماس، با دقت و کاربرد قابل توجهی همراه هستند، اما تراش دستی الماس یک هنر واقعی و شگفت‌انگیز است.

نگین الماس با نورپردازی و شکست نور، درخشش و شفافیت خود را به نمایش می‌گذارد. الماس با تراش خورده، شبیه یک شیء سه‌بعدی است که در نور وارد شده، مسیرهای پیچیده‌ای را طی می‌کند و ارتباط بین نور و محیط داخلی الماس را به طور آشکار نمایان می‌سازد.

معرفی ۱۳ تراش و شکل الماس

  • الماس تراش برلیان
  • الماس تراش مثلث
  • الماس تراش رادیانت
  • الماس تراش امرالد
  • الماس تراش اشک
  • الماس تراش قلب
  • الماس تراش پرنس
  • الماس تراش مارکیز
  • الماس تراش کاشن
  • الماس تراش اوال
  • الماس تراش باگت
  • الماس تراش تیپر
  • الماس تراش آشر

تراش برلیانی

برش بریلیانت یا همان Brilliant Cut به دلیل درخشندگی استثنایی و شکل ظریف خود، از محبوبیت فراوانی برخوردار است و به همین دلیل، در کیفیت و قیمت بالا قرار دارد. برش بریلیانت یکی از برش‌های محبوب‌ترین است، به‌خاطر درخشش بی‌نظیر و فرم زیبایی که دارد. شکل بریلیانت در الماس‌های Round Brilliant، شامل 57 فیس است، که شامل 33 فیس در بخش تاج و 25 فیس در بخش پا است.

انواع تراش الماس

انواع تراش الماس

تراش مثلثی

تراش مثلثی که با نام Trillion Cut شناخته می‌شود، بسیار زیبا و چشم‌نواز است. در این برش، به‌طور قابل توجهی حجم سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و سنگ به اندازه‌ی معمول خود بزرگتر به نظر می‌رسد. شکل اصلی برش الماس در این مورد به صورت مثلثی است.

تراش رادیانت

تراش رادیانت (Radiant Cut) نوعی تراش تابشی است که به الماس ظاهری درخشان و دل‌چسب می‌ بخشد. این مدل تراش شبیه یک مستطیل یا یک مربع کوچک با درخشندگی و فشردگی داخلی است و همچنین چهار گوش آن با برش کوچک و اریب شده‌اند.

تراش امرالد

تراش زمردی (Emerald Cut) از برش‌های پله‌ای موازی و گوشه‌های بریده شده تشکیل شده است، که به‌وسیله‌ی آن شکلی شبیه به یک هشت‌ضلعی ایجاد می‌شود. ممکن است تراش زمردی درخشندگی برخی از اشکال الماس‌های دیگر را نداشته باشد. بسیاری از افراد برش زمردی را به‌دلیل ظاهر زیبای آن ترجیح می‌دهند. این نوع تراش به خصوص در بین افراد مشهور و معروف، بسیار مورد علاقه است.

تراش اشکی

تراش اشکی (Pear Cut) بسیار ظریف و حساس است و از درخشش بالایی برخوردار می‌ باشد. شکل الماس در این تراش بصورت یک گلابی شکل است که بخشی از آن مخروطی و بخش دیگر آن گرد و هلالی می‌باشد.

تراش قلبی

تراش قلبی (Heart Cut) به شکل قلب تراشیده می‌شود و به عنوان یکی از مدل‌های عاشقانه‌ترین تراش‌ها شناخته می‌شود. الماس با شکل قلبی همیشه به صورت منحصر به فردی درخشان است، حتی در میان اشکال فانتزی دیگر. تراش قلب به‌عنوان نادرترین تراش الماس‌ها شناخته می‌ شود. الماس‌ هایی با تراش قلبی بسیار محبوب برای استفاده در حلقه نامزدی و گردنبند هستند.

تراش پرنس

تراش پرنسس (Princess Cut) در دو شکل مربع و مستطیل ساخته می‌شود و از درخشش بالایی برخوردار است. الماس‌ های با تراش پرنسس مناسب برای افرادی هستند که به دنبال سنگی مربعی با درخشندگی بسیار زیاد می‌ باشند. نگین‌ های الماس با تراش پرنسس قطعاً بازتاب و درخشش بی‌ نظیری دارند و همگی در یک حلقه قرار گرفته‌اند.

انواع تراش الماس، مارکیز

تراش مارکیز (Marquise Cut) یکی از برش‌های فانتزی کمیاب است. تراش مارکیز شکلی الیپسی (بیضی) دارد و در انتها نوک‌های تیزی دارد. در واقع، این نوع تراش به شکل یک قایق یا برگ شباهت دارد و آن را تداعی می‌کند.

انواع تراش الماس

انواع تراش الماس

تراش کاشن

تراش کاشن و یا تراش بالشی (Cushion Cut) شبیه یک مربع با گوشه‌های برش خورده است. این نوع تراش درخشش و وضوح فوق‌العاده‌ای دارد. تراش کاشن مشابه بالش‌هایی است که بر روی مبلمان قرار می‌دهیم.

تراش اوال

تراش اوال (Oval Cut) به یک تراش بیضی اشاره دارد که فاقد لبه‌های تیز است. در تراش اوال، الماس‌ها با تراش بیضی و درخشندگی مشابه الماس‌های گرد هستند.

تراش باگت

تراش باگت (Baguette Cut) یک الماس بلند و نازک به شکل مستطیل است که در کنار هم قرار گرفتن چند باگت بر روی انگشتر درخششی بینظیر دارد. الماس‌ های باگت به طور عمومی از سایر برش‌های الماس هزینه کمتری دارند. قیمت هر قیراط الماس باگت احتمالاً کمتر از مثلاً الماس‌های برلیانت گرد یا تراش زمرد است.

انواع تراش الماس تیپر

تراش تیپر taper cut تراش مخروطی نسبتا کوچک و دراز است که دو ضلع بلند آن به سمت داخل مخروطی می‌شوند و شکل ذوزنقه‌ای بلندی را تشکیل می‌دهند.

تراش آشر

تراش آشر (Asscher Cut) یک تراش مربعی شکل است که از گوشه‌ها به صورت پله‌ای برش خورده است. این شکل تراش الماس بسیار مناسب برای سنگ‌هایی با خلوص و شفافیت بالا است و می‌تواند تاکید خاصی بر پاکی الماس داشته باشد.

نحوه مراقبت از الماس های تراش خورده

الماس، سخت‌ ترین و بادوام‌ ترین سنگ قیمتی است.

برای حفظ الماس‌ های خود، موارد زیر را رعایت کنید:

مهم است الماس‌ های خود را جدا از سایر جواهرات در جعبه‌ها یا کیسه‌هایی با آستر پارچه‌ ای نگهداری کنید تا از خراشیدگی و بریدگی جلوگیری شود.

از قرار دادن الماس‌ های خود در معرض مواد شیمیایی خشن مانند کلر یا مواد شوینده موجود در پاک کننده‌ های خانگی خودداری کنید.

اگر لازم است الماس خود را تمیز کنید، باید این کار را با استفاده از یک پارچه نرم، صابون و برس نرم انجام دهید و به آرامی با حرکات دایره‌ای مالش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید