مقالات

انگشتر یاقوت کبود با قدمت 2000 سال

انگشتر-یاقوت-کبود

انگشتر یاقوت کبود با قدمت 2000 سال متعلق به کالیگولا

یک انگشتر یاقوت کبود (سافایر آبی) با قدمت 2000 ساله تصور می گردد متعلق به امپراتور روم کالیگولا (Caligula) باشد. کالیگولا از سال 37 پس از میلاد مسیح تا چهار سال پس از آن که ترور شد، فرمانروایی نمود. تصور می گردد که چهره حکاکی شده روی سنگ مرتبط با میلونیا سزونیا بعنوان چهارمین و آخرین همسر امپراتور کالیگولا باشد، همسری که گفته می شود به قدری زیبا بود که کالیگولا بدن برهنه او را در مقابل دوستانش به رخ می کشید. کمی عجیب است با این توصیفات تاریخی، کالیگولا این انگشتر گرانبها را با چهره همسرش در دست نماید. به همین علت در تایید این قضیه مخالفانی وجود دارد و مورخان هنر می گویند.

این انگشتر با سبک و اسلوب امپراتور روم نمی‌خواند. بهرحال ممکن است چنین باشد یا نباشد. اما مطمئناً عاشقانه تر است اگر فکر کنیم که واقعاً متعلق به او بوده است. سزونیا تقریباً بلافاصله پس از همسرش ترور شد. بنا بر روایات، در زمان مرگش، درحالی از غم و اندوه در مرگ او عزادار و غمگین بود ، با قاطعیت گردن خود را به قاتل نشان داد و به او گفت بدون تردید او را بکشد. لازم به ذکر است نقش سزونیا در درام تاریخی اروتیک 1979 کالیگولا توسط بازیگر انگلیسی، دام هلن میرن بازی شد.

اگر این حقیقت که این انگشتر کلا از سنگ یاقوت کبود تراشیده شده است همانطور که بایستی شما را تحت تاثیر قرار ندهد. احتمالا کنده کاری های ظریف و دقیق نمای زن روی انگشتر این کار را بکند. ایجاد این جزئیات روی هر سنگی دشوار است. چه برسد به حکاکی روی یاقوت آبی که کار آسانی نیست. یاقوت کبود با سختی 9 بعد از الماس دارای بیشترین سختی در مقیاس موهس است. فقط فردی با مهارت های فوق العاده باورنکردنی می توانست یک تصویر قابل توجه از یک زن را روی سافایر آبی ، با آن ابزار ابتدایی نمایان کند!

سرنوشت انگشتر تاریخی یاقوت کبود

“انگشتر کالیگولا” متعلق به کلکسیون ارل آروندل ، یک از اشراف زاده انگلیسی که در زمان 1637 تا 1762 میلادی زندگی میکرد بوده و در آن زمان به یکی از “گوهرهای مارلبورو” معروف تبدیل شد. او مجموعه ای شامل 800 جواهر حکاکی شده از گوهرهایی نظیر یاقوت ، زمرد و غیره داشت که توسط سیاستمدار جورج اسپنسر ، ارل چهارم مارلبرو، در اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 جمع آوری شده بود. آن ها در سال 1875 بوسیله جان وینستون اسپنسر-چرچیل، دوک هفتم مارلبرو، به منظور پرداخت هزینه تعمیرات در خانه اجدادی کاخ بلنهایم، آکسون، فروخته شدند.

انگشتر-یاقوت-کبود

این مجموعه به صورت کامل بوسیله دیوید برومیلو، از کاخ بیتسول در لسترشر انگلستان، به مبلغ 35 هزار پوند (معادل 2.2 میلیون پوند به پول امروز) خریداری شد. سپس این انگشتر در سال 1899 بوسیله دخترش در حراج کریستیز در لندن به یک تاجر، جولیوس گلدشمیت، فروخته شد. منشا آن تا زمانی که در حراجی Sotheby’s لندن در سال 1971 با قیمت 750 پوند به فروش رفت ، مشخص نیست. سپس در یک مجموعه شخصی فرانسوی قرار گرفت و بعد از آن توسط “وارتسکی” ، جواهرساز ملکه و شاهزاده چارلز خریداری شد. در حال حاضر ، تنها یک چهارم “جواهرات مارلبرو” تفهیم و مشخص شده است ، و محل بقیه در خفا باقی مانده است.

ارزش انگشتر سافایر آبی کالیگولا

در سال 2019 این قطعه به عنوان حراجی در نمایشگاه Multum در پارو ، توسط جواهرساز سلطنتی “وارتسکی Wartski ” لندن نمایان شد و مجموعه داران را شگفت زده کرد. مجموعه ای چشمگیر از شاهکارهای مینیاتوری که وارتسکی بیش از هشت سال جمع آوری کرده ، کنار هم قرار گرفتند. این انگشتر سافایر آبی از بین ده ها گوهر قابل توجه حکاکی شده از قرون 18 و 19، مرکز توجهات و ستاره نمایشگاه شد به صورتی که گفته می شود.

کلکسیونرهای ژاپنی از روز پیش جلو درب نمایشگاه صف ایستاده بودند. به هر حال موقعیت اینکه در زندگی خود انگشتری که به طور کامل از یک جنس تراشیده شده باشید. و حکاکی آن استادانه انجام و روزگاری احتمالا بوسیله یک امپراتور رومی پوشیده شده باشد بسیار کم پیش می آید. به عقیده کارشناسان قیمت فروش آن در حراجی میتواند تا 500 هزار پوند نیز برسد. جواهری وارتسکی در حالی که به تمجید این انگشتر نمادین و بی همتایی آن پرداخته می‌گوید:

قیمت گوهرهای گرانبها در این نمایشگاه از 5000 تا 500000 پوند است. در حالی که ما نمی خواهیم قیمت آن را بر اساس صلاحدید خریداران احتمالی فاش نماییم ولی این جواهر در انتهای آن محدوده رنج تعیین شده قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید