مقالات

تاثیرات رنگ در زیورآلات

تاثیرات-رنگ-در-زیورآلات

رنگ و تاثیرات آن در زیورآلات

تاثیرات رنگ در زیورآلات و لوازم بر روی زندگی بشر، از بدو پیدایش انسان، یعنی زمانی که زندگی تحت تاثیر تاریکی و روشنایی قرار داشت. تحقیقاتی در مورد رنگ درمانی توسط ردولف استینر در اروپا انجام گرفت که طی آن، او مشخص کرد کیفیت ارتعاشی رنگ های خاص، تحت تاثیر اشکال معین می‌تواند تاثیرات مخرب یا سازنده بر روی جانداران داشته باشد.

در سال۱۹۴۰ میلادی، یک دانشمند روسی به نام کروکف ادعا کرد رنگ قرمز،‌ بخش سمپاتیک سیستم عصبی خودکار و رنگ آبی، بخش پاراسمپاتیک این سیستم را تحریک می‌کند. یافته های این دانشمند در سال ۱۹۵۸ توسط دانشمندان دیگری به نام جرارد مورد تایید قرارگرفت. مطابق نتایج به دست آمده از این تحقیقات، رنگ قرمز سبب تحریک‌ پذیری و درنتیجه اضطراب می‌شود، درحالی که رنگ آبی موجب تسکین و احساس آرامش می گردد. براساس خواص درمانی رنگ آبی، در زمینه استفاده ثانوی از این رنگ در درمان بیماری های مختلف پیشنهادهایی ارائه شد.
طراحان‌ با ارائه‌ جواهراتی‌ مزین‌ به‌ سنگ های‌ قیمتی‌ در رنگ های‌ شاد و زنده‌، که‌ خود جلوه‌ای‌ از رشد احساسات‌ و درک‌ عمومی‌ تحت‌ تأثیر پیشرفت‌ اقتصاد جهانی‌ به‌‌شمار می‌آید، شور زندگی را در طرح های شان به نمایش می‌گذارند. در چند سال‌ اخیر، رنگ‌ نقش‌ مهمی‌ در طراحی‌ جواهرات‌ ایفا کرده‌ است‌.

ماهیت‌ هیجان برانگیز و شادی آور طرح های‌ نوین‌، سبب‌ شده‌ است‌ که‌ جواهرات‌ از موقعیت‌ ویژه‌ای‌ در دنیای‌ مد برخوردار شوند. قلمرو مد و جواهرات‌ دو محدوده تفکیک ناپذیر محسوب‌ می‌شوند ولی این‌ شرایط‌ گویای‌ رابطه‌ تنگاتنگ‌ میان‌ آن‌ دو و تأثیرپذیری‌ جریان‌ فعالیت های شان‌ از یکدیگر است‌. به‌ گفته‌ کارشناسان‌ مد، استفاده‌ از جواهرات‌ هماهنگ‌ با سبک‌ رایج‌ پوشاک‌، بر جذابیت‌ افراد می‌افزاید. تنوع‌ رنگ‌ یاقوت‌ کبود Sapphire سبب‌ شده‌ است‌ که‌ این‌ سنگ‌ گران بها در میان‌ طراحان و تولید کنندگان‌ جواهر از محبوبیت‌ بسیاری‌ برخوردار شود.

ابزار درمانی رنگ ها

امروزه رنگ ها در سطحی گسترده به عنوان یک ابزار درمانی در بیماری ها مورد توجه قرار گرفته‌اند.برخی سنگ‌های رنگی خاص، اثرات قابل اندازه‌گیری و قابل پیش‌بینی بر روی سیستم عصبی خودکار دارند. بدین ترتیب که فشار خون، نبض و تعداد تنفس تحت تأثیر رنگ زرد (سیترین)، نارنجی (کارنلین) و قرمز (یاقوت، مرجان) به ترتیب دچار افزایش شدید، متوسط و کم می‌شوند و همین علایم تحت تأثیر رنگ سیاه (حدید)،‌ آبی ( فیروزه، یاقوت کبود، توپاز) و سبز (یشم، مالاخیت) به ترتیب دچار کاهش شدید، متوسط و کم می‌گردند.

سنگ‌های رنگی‌ صورتی مانند کانزیت، سفایر و توپاز سبب تسکین و آرامش در فرد می‌شود و رفتارهای پرخاشگرانه و اضطراب ‌‌آمیز را مهار می‌کند. به کارگیری رنگ صورتی در نقاشی دیوار زندان‌ها سبب مهار رفتارهای تهاجم آمیز زندانیان و کاهش قدرت ماهیچه‌ها در آنان می‌گردد و بالعکس در این‌گونه موارد از رنگ زرد نباید استفاده کرد، زیرا سبب افزایش تحریک پذیری می‌شود. همچنین مشخص شده است که عینک‌های رنگی آغشته به رنگ های رقیق می‌توانند کمک مؤثری در درمان اختلالات یادگیری باشند.

تاثیرات فیزیکی رنگ‌ در زیورآلات

    تا چندی پیش تصور می‌شد که رنگ تنها مرتبط با بینایی است، اما امروزه کاملا مشخص گردیده است که رنگ ها برای این که اثرات فیزیولوژیکی و روانشناسی خود را نشان‌دهند، نیازی به اینکه دیده شوند ندارند. رنگ ها می‌توانند توسط افراد نابینا، کور رنگ و افرادی که چشمان خود را بسته‌اند تشخیص داده‌شوند. این پدیده که به آن بینایی بدون چشم اطلاق می‌شود،‌ از سال ۱۹۲۰ مورد مطالعه قرار گرفت. در این سال، طی آزمایش‌هایی مشاهده شد که افراد هیپنوتیزم شده‌ای که چشمان آنها بسته است،‌ می‌توانند رنگ‌ها و اشکال اشیا را با پیشانی خود تشخیص‌ دهند.

رنگ های گرم و سرد در جواهرات از فروشگاه طلا

در حالی که هیچ عکس العمل قطعی و جهانی نسبت به رنگ در جواهرات از فروشگاه طلا پیدا نشده است، می توان کلیات را بیان کرد. رنگهای انتهای قرمز طیف رنگهای “گرم” در نظر گرفته می شوند، در حالی که رنگهای موجود در رنگ آبی “سرد” هستند.

به طور کلی رنگ های گرم در جواهرات تحریک کننده تر از رنگ های سرد در جواهرات هستند که تصور می شود آرامبخش هستند مانند سنگ فیروزه. سایه های ملایم آرامش بیشتری دارند.

صورتی که واقعاً یک سایه روشن از قرمز است و در جواهرات صورتی از فروشگاه طلا، حسی آرامبخش و مرتبط به مسائل عاطفی و احساسی و کاملاً خانومانه دارد. آبی آسمانی در فیروزه، آرامش بیشتری نسبت به رنگ آبی یاقوت کبود دارد و می تواند تسکین دهنده باشد.

رنگ در جواهرات از فروشگاه طلا و ارتباط آن با فرهنگ

بیشتر تأثیر یک رنگ در جواهرات از فروشگاه طلا، ممکن است به معنای اختصاص داده شده به آن رنگ در یک فرهنگ معین باشد، که می تواند از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر متفاوت باشد.

به عنوان مثال، در ایالات متحده آمریکا، عروس ها لباس سفید می پوشند، اما در برخی فرهنگ های آسیایی رنگ سفید با مرگ و عزاداری همراه است و این تفاوت در نوع انتخاب سنگهای جواهری نیز دیده می شود.

حتی در یک فرهنگ یکسان، رنگ ها در جواهرات از فروشگاه طلا می توانند بر اساس زمینه معنای متفاوتی (حتی گاهی متضاد) داشته باشند. آدم بد ممکن است مشکی بپوشد و از جواهرات با سنگهای تیره استفاده کند، قرمز می تواند هشداری برای خطر قریب الوقوع باشد،

اما کارت هایی که قلب قرمز دارند در روز ولنتاین رد و بدل می شوند و در کنار اینها جواهرات با رنگ قرمز مانند یاقوت سرخ، سمبل عشق و علاقه شدید است. افراد همچنین چیدمانها و اصول ذهنی خاص خود را دارند و اغلب ارتباطات منحصر به فردی با رنگ های خاص در جواهرات از فروشگاه طلا دارند.

اگر پدربزرگ شما همیشه با یک جیپ زرد روشن رانندگی می کرد و از سنگ زرد سیترین به عنوان سنگ انگشترش استفاده می کرد، پس ممکن است ناخودآگاه زرد روشن را با احساس خوشبختی همراه کند.

دیدگاهتان را بنویسید