مقالات

سنگ سرپانتین یا سنگ مار

سنگ-سرپانتین

سنگ سرپانتین

سنگ سرپانتین (Serpentine stone) یک سنگ نیمه قیمتی می باشد. اما از مدت ها قبل به عنوان یک گوهر تزئینی شناخته شده است. این ماده معدنی سنگی به رنگ سبز یا زرد،سبز، با رگه های مشخص و نقاط تیره که باعث می شود رنگ و الگوی این سنگ شبیه پوست مار باشد. به همین دلیل مردم آن را سنگ مار می نامند. و در کانی شناسی به آن مارپیچ نیز می گویند. که همچنین در لاتین به معنی سنگ مار است.

تاریخچه کشف سنگ سرپانتین

باستان شناسان ادعا می کنند که سنگ سرپانتین حدود ۵ هزار سال است. که توسط مردم شناخته شده است. در حقیقت، محصولات این سنگ زیبا در چین یافت شده که مربوط به قرن ۳ قبل از میلاد بوده. بیش از ۱۰۰۰ سال قبل، سرخپوستان آمریکای مرکزی و جنوبی از یک سنگ سرپانتین فرآوری شده جهت تزئینات و برای اهداف آیینی استفاده می نمودند.

همچنین در میان کیمیاگران و داروسازان قرون وسطی اروپا اعتقاد بر این بود که این سنگ باعث بهبود کیفیت بسیاری از پودرها و مایعات دارویی می شود. بنابراین، ظروف داروخانه و ویال ها را از این ماده معدنی ساخته می شدند. به همین دلیل، ۵۰۰ سال پیش در کشورهای اروپایی، نام دیگر این سنگ، سنگ داروخانه نیز بوده است.

سنگ-سرپانتین-3

مشخصات ظاهری سرپانتین

  • سرپانتین، توده‌های نیمه مات تا نیمه شفاف با رنگ‌ های مایل به سبز یا سبز مایل به زرد روشن یا تیره هستند.
  • سنگ سرپانتین به گروه عمده ای از سنگ‌ های معدنی سبز رنگ که در توده ای از کریستال‌ های کوچک که در کنار هم تشکیل شده اند گفته می شود.
  • برخی معتقدند که سنگ سرپانتین شباهت بسیاری با پوست مار دارد.
  • سنگ های معدنی سرپانتین نمونه هایی از پریدوتیت و پیروکسین هستند. و از آن جا که در بسیاری از موارد تغییرات ایجاد شده است. در این سنگ ها ناتمام می ماند خواص فیزیکی هر نمونه سنگ سرپانتین با نمونه دیگر آن تفاوت زیادی دارد.
  • سرپانتین نسبتا نرم و روشن است. که شفافیت آن می تواند روغنی، مومی یا ابریشمی باشد.

خواص و کاربرد سنگ سرپانتین

چرب بودن، نسوز بودن، در برابر حرارت و آتش مقاوم بودن و قابلیت قلم‌ کاری از ویژگی های خاص این سنگ است و به همین علت در ساخت ظروف سنگی از این نوع سنگ استفاده می نمایند.

در قدیم از این سنگ در مصارف طبی و پزشکی استفاده می شده است. و به همین دلیل نام دیگر آن پادزهر بوده است.

سرپانتین به عملکرد قلب، کلیه، ریه کمک می کند.

و به غدد هیپوفیز کمک می کند. (به دلیل داشتن آهن و منیزیم فراوان).

سنگ سرپانتین می تواند سبب بهبود سردرد‌های عصبی شده و بی حوصلگی را از بین ببرد( استفاه از ظروف سنگی به افراد سالخورده توصیه می‌شود).

سرپانتین به دلیل داشتن منیزیم موجب جذب بهتر کلسیم شده و سیستم غدد بدن را هماهنگ می‌سازد.

سنگ سرپانتین می تواند دردهای کلیه، شکم و استرس و فشار را از بین ببرد.

جهت کارهای زینتی و جواهر، صنایع دستی، ساختمانی و ظروف سنگی برای پخت و پز بسیار کاربرد دارد.

سنگ-سرپانتین-3

شفافیت و درخشندگی سرپانتین

  • سرپانتین نیمه شفاف و مات و در برخی موارد شفاف
  • بیشتر سرپانتین ها حاوی ناخالصی های کلسیت می باشند.
  • این ناخالصی ها لکه های سیاه یا سفید را ایجاد می نمایند.
  • وقتی صیقل داده شوند، درخششان از روغنی تا ابریشمی متغیر می شود.

برش و شکل سرپانتین

  • سرپانتین را معمولا به شکل کوژ برش می دهند یا به عنوان سنگ جواهر تزئینی تراش می دهند.
  • متداول ترین شکل ها بیضی و دایره می باشند.
  • بیشتر سنگ های سرپانتین دارای طاق بوده که با آن می توان شکل های موردنظر را ایجاد نمود.

قیمت سنگ سرپانتین

قیمت سنگ سربانتین به نوع آن و جواهر ساخته شده است از آن بستگی دارد. می توانید هر رنگ از این سنگ را در قالب انگشتر، دستبند و غیره تهیه نمایید. و مورد استفاده قرار دهید. ظروفی سنگین سرپانتین نیز در بازار موجود می باشد. و می توانید آن ها را خریداری نمایید.

سنگ-سرپانتین-4

انواع سنگ سرپانتین

اگرچه سرپانتین های متنوعی وجود دارد. اما فقط دو ساختار اصلی سرپانتین وجود دارد که شامل آنتیگوریت و کرایزوتیل است. آنتیگوریت از نوع مارپیچ، نوع پلاستیکی این سنگ بوده که بیشتر جامدتر و قیمتی تر از کرایزوتیل است. کرایزوتیل یک گروه رشته ای از مواد معدنی مارپیچ است که می تواند بر اساس تبلور به چهار نوع مجزا تقسیم گردد.

مراقبت و شارژ سنگ سرپانتین

این سنگ زیبا نسبتاً نرم و شکننده است. به ویژه در مقایسه با اکثر سنگ های جواهرات قیمتی مورد استفاده دیگر. این سنگ زیبا به اسید بسیار حساس است. بنابراین باید از مصرف مواد شیمیایی و پاک کننده های قوی در نزدیکی این سنگ اجتناب شود. برای تمیز کردن سنگ های قیمتی سرپانتین  فقط از یک پارچه نرم و آب گرم استفاده نمایید.

  • همچنین این سنگ دارای مقاومت شکننده بوده. بنابراین باید از این سنگ را با احتیاط پوشید. و آنرا از شرایط سخت آب و هوایی محافظت نمود.
  • قبل از ورزش یا انجام کارهای منزل، جواهرات سرپانتینی خود را ذر بیاورید.
  • این نوع از سنگ ها را جدا از جواهرات و سنگ های قیمتی دیگر نگهداری کنید. در صورت امکان، این سنگ ها را به صورت جداگانه در یک پارچه نرم پیچیده و آن ها را داخل یک جعبه جواهرات پارچه دار قرار دهید.

1 دیدگاه در “سنگ سرپانتین یا سنگ مار

دیدگاهتان را بنویسید