مقالات

نکاتی در مورد سنگهای قیمتی

سنگهای قیمتی

نکاتی در مورد سنگهای قیمتی

در سراسر جهان، هزاران نوع سنگهای قیمتی وجود دارند که تقریباً ۵۰ نوع از آن‌ها دارای کیفیت و زیبایی خاصی هستند و در ساخت جواهرات زیبا استفاده می‌ شوند. این سنگ‌ها به دلیل گستره رنگ‌های متنوع، درخشش و زیبایی استثنایی خود، محبوبیت بسیاری دارند و در صنعت جواهرسازی به طور گسترده استفاده می‌شوند. هر سنگ زینتی ویژگی‌های خاصی دارد که آشنایی با آن‌ها به انتخاب درست جواهرات کمک بسیاری می‌ کند. برای مطالعه نکات مهم درباره سنگ‌ های زینتی در جواهرات، می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

برش سنگ

برش سنگهای زینتی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در سنگ‌ های قیمتی، برش‌ های صاف و زاویه دار معمولاً استفاده می‌شوند تا سنگ بتواند درخشش و انعکاس نور بیشتری داشته باشد. اما در سنگ‌ های ارزان قیمت‌ تر، می‌ توان برش‌ های گرد و کروی را نیز مشاهده کرد.

نوع سنگ

سنگ‌ هایی  که در ساخت جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرند را به چند دسته کلی می توان تقسیم کرد:

سنگ‌های قیمتی مثل الماس و زمرد
سنگ‌های نیمه قیمتی مثل لاجورد و عقیق
سنگ‌های مصنوعی مثل بلور زیرکونیا
سنگ‌های طبیعی مثل مروارید و مرجان

رنگ سنگ

تغییر کوچک‌ترین ترکیب شیمیایی سنگ‌ها می‌تواند رنگ آن‌ها را به طور کامل تغییر دهد. به عنوان مثال، در مورد الماس، می‌ توان در طبیعت حدود ۲۰۰ طیف مختلف رنگ را پیدا کرد. رنگ یکی از ویژگی‌ های اساسی سنگ است که خلوص و ترکیبات آن را نشان می‌ دهد. رنگ، جذابیت سنگ را به وجود می‌ آورد و جواهرسازان از رنگ‌ های متضاد سنگ‌ ها در کنار یکدیگر استفاده می‌ کنند تا زیبایی آن‌ ها را افزایش دهند.

سنگهای قیمتی

سنگهای قیمتی

شفافیت

شفافیت سنگ از عوامل مهمی است که کیفیت آن را تعیین می‌ کند. به عبارت دیگر، هرچه سنگ طبیعی شفاف‌ تر باشد، ناخالصی آن کم تر و ارزش آن بیشتر است. البته، سنگی که به طور کامل شفاف و بدون ناخالصی باشد، با احتمال بسیار زیاد مصنوعی است.

بریل قرمز

بریل قرمز به عنوان یکی از سنگ‌های تک منبع شناخته می‌شود. برخلاف زمرد، که یک گوهر سبز گران قیمت است و در کلمبیا، برزیل، زامبیا، افغانستان، اتیوپی و سایر مناطق یافت می‌شود، بریل قرمز (Red beryl) نتیجه‌ای نادر و اتفاقی در زمین‌ شناسی است که تنها در یک مکان یافت شده است: کوههای واه واهای یوتا در ایالات متحده آمریکا، که از سال 2001 بسته شده است.

در دهه 1970، معدنچیان بوکسیت در ترکیه نمونه‌های بزرگ و با کیفیتی از یک ماده معدنی با قدرت تغییر رنگ به نام دیاسپور (Diaspore) که در برخی از سنگ‌های معدنی یافت می‌شد، کشف کردند. دیاسپور تحت نور روشنایی فلورسنت از رنگ سبز کیوی به رنگ سرخ تبدیل می‌شود و تحت نور شمع به رنگ صورتی تمشکی تبدیل می‌شود. اکنون به عنوان تجاری با نام‌های Csarite و Zultanite در بازار عرضه می‌شود.

همچنین، با دوستداران سنگ‌های جواهری تک منبع آشنا می‌شویم. جان بردشاو، صاحب شرکت Coast to Coast Rare Stones International در نیوهمشایر، که متخصص در جواهرات تک منبع است، داشته‌های خود را از یافته‌های این جواهرات بینظیر در نمایشگاه‌های جواهرات توسان به فروش می‌رساند. همچنین، بنیتوئیت (Benitoite)، یک سنگ آبی درخشان است که تنها در شهرستان سن بنیتو در مرکز کالیفرنیا یافت می‌شود و به عنوان یکی از گوهرهای پرطرفدار شناخته شده است.

گراندیدیریت (Grandidierite)، یک گوهر سبز تک منبع از جنوب ماداگاسکار است که به نام آلفرد گراندیه (Alfred Grandidier)، کاوشگر فرانسوی نامگذاری شده است. تانزانیت (Tanzanite)، یک گونه بنفش از ماده معدنی زوازیت (Z

سنگهای قیمتی

سنگهای قیمتی

سنگهای قیمتی و بسیار محبوب

اوپال ها اغلب به رنگ سفید خامه ای می باشند و بوسیله اجزاء رنگین کمانی که نور را در زمان حرکت سنگ منعکس می نمایند، خاص و منحصر بفه فرد می گردند. اوپال های سیاه (black opal) بسیار نادر هستند، به این دلیل که تقریباً همه آن ها در معادن منطقه Lightning Ridge در نیو ساوت ولز در استرالیا پیدا می شوند. هرچه رنگ زمینه آن ها تیره تر و اجزاء روشن باشد، سنگ ارزش بیشتری دارد. یکی از با ارزش ترین اوپال های سیاه در کلیه دورانها “شفق قطبی استرالیس” می باشد که در سال 1938 در لایتنینگ ریج (Lightning Ridge) کشف شد. اوپال 180 قیراطی به ویژه به علت اندازه بزرگ و رنگ آمیزی زیبا و قوی اش مورد تحسین قرار گرفت. در سال 2005 ارزش آن برابر با 1.000.000 دلار استرالیا یا حدود 763.000 دلار آمریکا بود.

سنگی از جمهوری دومنیکن را به شما معرفی می نماید. لاریمار( LARIMAR ) گونه ای بسیار کمیاب و آبی رنگ از ماده معدنی پکتولیت (pectolite) است و فقط در یک منطقه کوچک از جمهوری دومنیکن پیدا می شود. نام این سنگ فیروزه ای رنگ بوسیله مردی که سنگ را در سال 1974 مطرح و معرفی نمود، میگوئل مندز (Miguel Méndez) نامیده شد. او اولین بخش از نام دخترش، لاریسا (Larissa) را ​​برداشت و آن را با کلمه اسپانیایی دریا و مار ترکیب کرده و لاریمار پورتمنتو (portmanteau larimar) را ایجاد نمود. مردم محلی نسل ها از وجود این سنگ اطلاع داشتند، به این دلیل که نمونه های کوچکی در ساحل دریا پیدا شده بود، ولی تنها در دهه 1970 بود که مقادیر کافی از آن با باز کردن معدن در زمین پیدا شد.

تورمالین پارایبا ( PARAIBA TOURMALINE)، سنگی محبوب و بسیار زیبا و کمیاب می باشد. استفاده از تورمالین در خیلی از رنگ ها در کل برزیل رایج می باشد، ولی تورمالین پارایبا به لطف محتوای مس، فقط سنگ تورمالین می باشد که دارای رنگ فیروزه ای روشن است. این سنگهای قیمتی خیلی کمیاب در سال 1987 توسط معدنچی مصمم، هیتور دیماس باربوسا (Heitor Dimas Barbosa)، کشف گردید، به این دلیل که او بر این باور بود که چیز خاصی در زیر تپه های ایالت پارائیبای برزیل در انتظار است. باربوسا حق داشت و بعد از سال ها حفاری بی حاصل، سرانجام یک تورمالین آبی رنگ نئون بی رقیب را کشف کرد که بازار جواهرات را شعله ور می کرد.

سنگ فوق العاده نادر (از هر 10 هزار الماس فقط یک سنگ از آن استخراج می شود) به شدت مورد جستجو قرار گرفت. در سال 2003 تورمالین های خیلی مشابه رنگ فیروزه ای در معادن کوه های نیجریه و موزامبیک پیدا شدند، اگرچه برخی افراد می گویند که به طور کامل به اندازه تورمالین پارایبا چشمگیر نیستند اما دارای زیبایی خاصی هستند.

کانی کمیاب با قیراط 60 هزار دلاری

سنگ پینیت ((PAINITE، کانی کمیاب با قیراطی 60 هزار دلار، مورد دیگری است که در فروشگاه مایند آپ، به شما معرفی می کنیم. کاشف آن “آرتور چارلز داوی” بود، سنگ شناسی انگلیسی که این کانی را در سال 1951 کشف کرد. برای مدت های زیادی این کانی فقط نمونه کریستال با رنگ قرمز تیره بود. از سال 2004 با کشف دو معدن در میانمار، باز هم پینیت در زمره کمیاب ترین و گرانترین کانی های کشف شده می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید