مقالات

کشف بزرگترین یاقوت کبود جهان در سریلانکا

بزرگترین یاقوت جهان در سریلانکا

بزرگترین یاقوت کبود جهان در حیاط خانه مردی سریلانکایی پیدا شده است. صاحب خانه گفت که این سنگ توسط کارگران حفر چاه در خانه اش در منطقه Ratnapura که غنی از سنگ‌های قیمتی می باشد، پیدا شد. کارشناسان می‌ گویند که ارزش این سنگ که به رنگ آبی کم رنگ می باشد. در بازار‌های بین المللی تا ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است. وزن این یاقوت در حدود ۳۱۰ کیلوگرم یا ۲.۵ میلیون قیراط بوده و با عنوان یاقوت کبود Serendipity نامگذاری کرده اند.

سنگ یاقوت کبود

سنگ یاقوت کبود (سفایر آبی Blue Sapphire) دومین کانی سخت بعد از الماس است. علاوه بر خواص یاقوت کبود به دلیل سختی بالای خود قابلیت استفاده در مصارف صنعتی را نیز دارد. ولی آنچه این جواهر را منحصر به فرد کرده است. زیبایی خیره کننده آن می باشد. رنگ نفیس آن از تیتانیوم و آهن برگرفته شده است. آهن به تنهایی رنگ زرد تولید می کند. غالبا نمونه هایی که بیش از حد روشن و کمرنگ بوده ارزان تر می باشند. یاقوت کبود سنگی است که به رمز و راز و پیشگویی و نبوت متصل است. همچنین در قدیم به عنوان سنگ خوش شانسی آور نیز در نظر گرفته شده است.

یاقوت-کبود-2

سنگ یاقوت کبـود در سریلانکا

آقای گیمج، صاحب سنگ گفت: شخصی که چاه را حفر می‌ کرد. به ما درباره وجود برخی از سنگ‌ های نادر هشدار‌هایی داده بود. مدتی بعد ما این نمونه نادر از یاقوت را کشف نمودیم. او به دلایل امنیتی مایل نبود نام کامل و موقعیت مکانی اش را فاش نماید.

آقای گیمج، که یک تاجر نسل سوم گوهر است. به مقامات درباره کشف این یاقوت اطلاعاتی را داد. اما بیرون آوردن و تمیز کردن سنگ از گل و لای و سایر ناخالصی‌ ها بیش از یک سال طول کشید. تا بتوانند آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. در طی فرآیند پاکسازی، آقای گیمج گفت، که برخی از سنگ‌ ها از این خوشه ریخته است. و مشخص شده که آن‌ ها یاقـوت کبود ستاره‌ای با کیفیت بالا می باشند.

یاقوت-کبود-3

شهر راتناپورا که محل کشف این سنگ بوده، در زبان سینهالی به معنی شهر سنگ‌ های قیمتی شناخته می‌ شود. و از گذشته سنگ‌ های ارزشمند دیگری نیز در آن جا یافت شده است. سریلانکا صادر کننده برجسته یاقوت کبود و سایر سنگ‌ های قیمتی به دیگر نقاط دنیا می باشد.

در 25 آذر 1400، در مراسمی ویژه بزرگترین سنگ یاقوت کبود جهان در سریلانکا، به نمایش گذاشته شد. این سنگ طبیعی بسیار ارزشمند در نزدیکی پایتخت این کشور که یکی از غنی ترین مناطق جهان از نظر دارا بودن این سنگ می باشد، کشف شد.

رسانه های محلی گزارش دادند که مقامات سریلانکا خبر کشف بزرگترین یاقوت کبود کریستال آبی کوراندوم طبیعی جهان را در راتناپورا (Ratnapura)، در حدود ۱۱۳کیلومتری کلمبو پایتخت سریلانکا اعلام کرده بودند.
یاقوت کبود جواهری گران بها محسوب می شود که در آن ترکیبات اکسید آلومینیوم، آهن، تیتانیوم، کروم، وانادیوم  و منیزیم وجود دارد. و علاوه بر جواهرسازی در صنایع مختلفی همچون ساعت سازی، قطعات ماشین های صنعتی و تجهیزات الکترونیکی استفاده می گردد.
کشورهای شرقی آسیا مانند سریلانکا، میانمار، هندوستان، کامبوج و تایلند دارای منابعی غنی از این سنگ می باشند. ولی تاکنون هیچ گاه سنگی در ابعاد این سنگ (ملکه آسیا) کشف نشده است. البته در ماداگاسکار و استرالیا نیز معادن یاقوت وجود دارد.

1 دیدگاه در “کشف بزرگترین یاقوت کبود جهان در سریلانکا

دیدگاهتان را بنویسید