مقالات

سنگ مرجان یا سنگ اقیانوس

سنگ-مرجان

سنگ مرجان یا سنگ اقیانوس

از قدیم این تصور در میان مردم وجود داشت که این سنگ از منابع معدنی زمین می باشد. در صورتی که سنگ مرجان یک موجود زنده می باشد. که بعد از مرگ بوسیله رسوبات و فشار آب دریا تبدیل به رسوب آهکی با فرمول شیمیایی  CaCO3 کربنات کلسیم اورگانیک می گردد.

رنگ های سنگ مرجان

به طور طبیعی با رنگ های قرمز، صورتی، سفید، سیاه و آبی پیدا می شود. و این رنگ نسبت به رسوبات آهکی آب منطقه خود تغییر می نماید. سختی مرجان میان سه الی چهار موهس می باشد. خاصیت پوسته پوسته شدن یا ورقه ورقه شدن نسبت به بقیه رسوبات آهکی ندارد و دشوار تر است به است دلیل که چگالی آن بالاتر می باشد.

درجه شفافیت سنگ اقیانوس

از نظر شفافیت در طیف نیمه شفافیت تا مات موجود می باشد و درخشش آن بدون جلا یا با جلای شیشه ای می باشد. از لحاظ وضوح و درخشندگی دارای ظاهر طبیعی و ملایم می باشد نه به حدی شیشه ای می باشد که بتوان انعکاس تصویر خود را در آن دید و نه آنقدر مات که بتوان گفت سطح زبر دارد. حالت راف مرجان که از دریا استخراج می شود. ابتدا برش و سپس بوسیله ماسه سنگ و سنگ سمباده پولیش داده می شود و پس از آن با چرخ های تراش جلا داده می شود.

سنگ مرجان به دلیل مات و نرم بودن اغلب به صورت دامله و گنبدی که یکی از طرح تراش های سنگ عقیق است تراش داده می شود. این نوع تراش معمولا در مهره ها و حکاکی های تزیینی و مجسمه ها و دستبند سنگی مورد استفاده قرار می گیرد.

تراش های گنبدی به شکل بیضی و دایره و اشکال آزاد، مربع و شکل های هندسی را در بر می گیرد. بیشتر منابع مرجان ها در دریاها یافت می شود.

سنگ-مرجان

برداشت مرجان

بیشترین برداشت سنگ مرجان، معادل ۷۵ درصد میزان برداشت جهانی آن، از ۲۰۰ سال پیش در سواحل نپال که در ایتالیا واقع گردیده انجام شده است. بیشتر مرجان های امروزی از مدیترانه غربی استخراج می گردند. البته منابع قابل توجهی در دریای سرخ، خلیج بیسکای، مجمع الجزایر مالزی، جزایر ژاپن، تایوان، استرالیا و جزایر هاوایی نیز وجود دارد.

گران قیمت ترین مرجان های موجود در جهان از ساحل ژاپن و هاوایی، دریای مدیترانه و دریای سرخ پیدا می شود. در ادامه به راه تشخیص مرجان طبیعی از مرجان مصنوعی یا سنتتیک که از پلاستیک فشرده یا شیشه های رنگی یا مواد دیگری که در ساخت بدلیجات به کار می رود می پردازیم. همانگونه که بیان شد مرجان طبیعی سنگ دشواری است. و میزان سختی آن میان سه  الی چهار موهس می باشد. یکی از راه های تشخیص طبیعی بودن یا مصنوعی بودن مرجان سنجش سختی آن در آزمایشگاه می باشد.

مواد کلسیمی در مقابل اسید از خود واکنش شدید نشان می دهند و در آن به سرعت حل می شوند. یکی از راههای تشخیص سنگ مرجان اصلی یا تقلبی استفاده از همین اسید می باشد و مقداری از نرمه مرجان را وارد محلول اسیدی همانند اسید فولیک کنیم به شدت از خود واکنش نشان می دهد.

خواص سنگ مرجان

استفاده از مرجان بصورت دستبند سنگی و گردنبند در تقویت قلب و سیستم خون رسانی بدن موثر می باشد. برای افراد مبتلا به کم خونی و فشار خون پایین میتواند خاصیت شفابخش داشته باشد. و همچنین در حالتی که بر روی شکم قرار بگیرد میتواند خاصیت تقویت سیستم گوارش را به همراه داشته باشد. در صورت آویز نمودن مرجان از ناحیه گردن و در مقابل چشم زخم و انرژی های منفی میتواند خاصیت دفع کنندگی داشته باشد.

سنگ مرجان از بقیای موجودات زنده و پولیپ های دورن آب ها است و به همین علت تحت تاثیر شرایط محیطی و به مرور خاصیت خود را از دست می دهد. یکی از راههای بهبود کیفیت مرجان، قرار دادن آن در محیطی با آب روان و بعد از مدتی در برابر تابش آفتاب می باشد تا رنگ پریدگی و تاثیر تماس مرجان با پوست را تا حدودی بکاهد.

سنگ مرجان چه به شکل تراش خورده چه راف، بعنوان سنگ های نیمه قیمتی میان کشورهای آسیایی و اروپایی و کشورهای پیشرفته بعنوان زیورآلات در صنعت طلا و جواهرسازی مورد استفاده بشر قرار گرفته اند.

 با تهیه اشکال متفاوت سنگ مرجان، بیشتر با شکل گوی همانند و تسبیحی آن با عنوان دستبند سنگی و دستبند سری استون گلد مرجان که ترکیبی از سنگ مرجان و طلا است این سنگ زیبا را در بازار داخلی ایران تولید و توزیع می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید