مقالات

سنگ مون استون یا سنگ ماه

سنگ مون استون 2

سنگ مون استون

سنگ مون استون در انگلیسی با واژه Moonstone و در فارسی به نام سنگ ماه شناخته‌ شده است. دلیل این نام‌ گذاری می تواند درخشش سفید مایل به آبی این سنگ باشد. این درخشش برای بیننده جلوه‌ ای از ماه را تداعی می‌ نماید. طبق اعتقادات مردم هند هر شخصی این سنگ را زمانی که ماه کامل باشد بر روی زبان خود بگذارد قابل به دیدن آینده خود می‌ گردد.

این سن در صنعت جواهر سازی از محبوبیت بسیاری برخوردار می باشد. و از دوران یونان باستان در این حرفه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اوج محبوبیت این گوهر به قرن 19 باز می‌ گردد.

تاریخچه سنگ مون استون (Moonstone)

مون استون یکی از ارزشمندترین و محبوب‌ ترین عضو خانواده فلدسپار سنگ‌ های بوده. فلدسپار در حدود 60 درصد از کره زمین قابل یافت است.

این سنگ از در هم آمیختن آلبیت و ارتوکلاز ایجاد شده است. زمانی که این دو سنگ معدنی ترکیب و نهایتا سرد شده است. لایه‌ های متناوبی را ایجاد می‌ نمایند. این لایه‌ های نازک دارای ترکیبات معدنی و همین‌ طور ضریب شکست متفاوتی می باشند.

 زمانی که این گوهر در معرض نور قرار می‌ گیرد با برخورد نور به لایه‌ های نازک اول و عبور از لایه‌ های بعدی شکست و پراکندگی نامنظمی را به ایجاد می کند. که همین مسئله باعث ایجاد پدیده آدولارسنس (درخشش آبی و سفید رنگ) می‌ گردد. با تغییر منبع نور و جابه جایی مون استون می‌ توانید پدیده بازی نور را در این گوهر به‌ راحتی مشاهده نمایید.

سنگ-مون-استون-3

شفافیت سنگ مون استون یا سنگ ماه

مون استون نوع شفاف تا اوپک الیگوکلاز (از انواع آلبیت پلاژیوکلاز و میکا) است. که درخشش خاص موجی آن مشهور بوده. معمولا به صورت مات می باشد. و نمونه های شفاف آن کمیاب هستند. هنگامی که مون استون های شفاف صیقل داده می شوند جلایی مروارید شکل زیبایی به خود می گیرند. در برخی از نمونه های کمیاب پدیده چشم گربه ای (چاتویانسی) و ستاره چهار بازویی نیز وجود دارد. که پس از تراش زیبایی و ارزش این سنگ را چند برابر می کند.

سنگ مون استون رنگین کمانی

یکی از انواع با ارزش و کمیاب فلدسپار به مون استون رنگین کمانی معروف است. که این پدیده با عبور نور سفید ورودی به سطح سنگ و انکسار آن به رنگ های دیگر، لابرادورسنسی که در لابرادوریت نیز وجود دارد را نیز به پدیده آدولارسنس آن اضافه می نماید. این پدیده معمولا در انواع شیری رنگ و در اثر اینکلوژن های ارتوکلاز سفید و لایه های آن بوجود می آید. البته آدولارسنسی آن انعکاس آبی دارد. و بیشتر در این رنگ خود را نمایان می سازد تا رنگ سبز.

خواص سنگ مون استون یا Moonstone

  • تثبیت احساسات

  • فراهم کردن آرامش

  • افزایش شهود

  • نماد موفقیت و خوشبختی در عشق و رونق کسب و کار

  • در سیستم گوارش سموم را حذف می کند

  • ترمیم پوست، مو، چشم ها، و ارگان های داخلی مانند کبد و پانکراس

  • باعث تحریک غده صنوبری و توازن چرخه هورمونی می گردد

  • سنگی عالی برای سندرم قبل از قاعدگی، لقاح، حاملگی، زایمان و شیردهی

خواص مون استون در چاکرا درمانی

  • این سنگ می‌ تواند تاثیرات فوق‌ العاده‌ای در چاکرا ششم یعنی چشم سوم داشته باشد.
  • نوع رنگین‌ کمان آن نیز برای تنظیم کلیه چاکراهای بدن کاربرد دارد.
  • هماهنگی بدن با بعد زنانه، افزایش صبر و شکیبایی، متانت، بردباری، آرامش خاطر و تحریک پژواک درونی اشاره نمود.
  • اظهار شدن بعد زنانه مرحله مهمی در مسیر تمامیت فردی محسوب می شود.
  • همچنین این گوهر قدرت تقویت و تنظیم احساسات را دارد.
  • در زنان نیز سبب تنظیم راحت دوره قاعدگی می‌ شود.
  • سنگ مون استون طلسمی برای سیاحت درونی است. و مراقبه با آن می تواند فرد را به اعماق وجودی اش ببرد.

سنگ مون استون

معادن سنگ ماه در جهان

سریلانکا بزرگ ترین تولید کننده مون استون های با کیفیت در جهان است. این سنگ به طور کلی در کشورهای برزیل، سریلانکا، ایالات متحده، برمه، هند، جمهوری مالاگاسی و تانزانیا پیدا می شود. کوه های Adula در آلپ سوئیس منابع تاریخی و جذابی از این سنگ به خصوص نمونه های سفید آن می باشند. معادن با کیفیت سنگ ماه در جنوب هند و سریلانکا را می توان یافت.

مون استون های رنگین کمانی آبی یا به عبارتی لابرادوریت سفید با درخشش آبی با کیفیت در ایالت بیهار Bihar هند مشاهده می شوند. سنگ ماه رنگین کمانی را نیز می توان در  ماداگاسکار یافت. انواع بزرگ این سنگ در برمه میانمار وجود دارد. اما کیفیت های خوب در اندازه های بزرگ بسیار کمیاب می باشند.

نحوه شارژ و نگهداری

جهت تخلیه مون استون 3 بار در ماه آن را با شستشو دهید و مدت 2 ساعت زیر نور خورشید قرار دهید تا شارژ شود.

دیدگاهتان را بنویسید