مقالات

ژئود عقیق کشف شده در برزیل

ژئود-عقیق-در-برزیل

ژئود عقیق کشف شده در برزیل که شباهتی عجیب به هیولای کلوچه دارد!

خریداران امروزه پیشنهاد 10 هزار دلاری برای این قطعه حیرت انگیز ژئود عقیق کشف شده در برزیل و کوارتز ارائه داده اند. اگرچه مالک آن مطمئن نیست که قصد فروش دارد یا نه. طی سال ها مایک بوورز، زمین شناس، انواع سنگهای قیمتی حیرت انگیز را دیده است. ولی این قطعه خیره کننده سنگ عقیق که اخیراً بدست آورده است. شبیه چیزی نمی باشد که او یا هر کس دیگری تاکنون مشاهده گردیده است. گرچه ممکن است نمای بیرونی و برنزه مایل به زرد آن که به یک قلوه سنگ شبیه است قابل توجه نباشد. اما فضای داخلی این سنگ برای هر فردی که با برنامه کودک محبوب هیولای کلوچه خیابان کنجد خاطره دارد، پنهان نیست.

“هیولای کلوچه” یک ماپت در برنامه تلویزیونی کودکان سسمی استریت است که علت شهرت وی به دلیل علاقه فراوان او به کلوچه می باشد با اینکه او همه چیز می‌ خورد. کلوچه با تکه‌ های شکلات نوع کلوچه موردعلاقه او می باشند. این برنامه از سال 1969 تا حال ادامه دارد.

ژئود-عقیق-در-برزیل

ژئود عقیق در برزیل

طرح عقیق آبی روشن، سفید و قهوه ای طلایی در بالای آن و شکافی از ریزبلورهای کوارتز یک کپی به طور کاملا دقیق از چشمان گشاد و دهن گشاد هیولای کلوچه ایجاد می نماید. همانگونه که خود بوورز به مجله The Sun گفت “این به احتمال زیاد کامل ترین هیولای کلوچه‌ ای می باشد که میشه اون بیرون (طبیعت) یافت.” این زمین شناس 55 ساله متخصص در عقیق‌ ها می باشد و سهم حدودا خوبی از سنگ های قیمتی جالبی را دیده است، ولی این یکی او را به خصوص مبهوت نموده است. وی افزود:

این بسیار غیر معمول می باشد. چند عقیق معروف وجود دارد: جغد. صورت ترسیده ولی به ندرت میتوان یکی را به این خوبی تعریف شده یافت.

در طی چند روز، بوورز می گوید که او از قبل پنج پیشنهاد از خریداران احتمالی دریافت نموده است که مایل به پرداخت 10000 دلار برای این سنگ هستند. بوورز تأیید نمود: “قیمت ها میتوانند خیلی بالا باشند.” با این حال، بوورز هنوز مطمئن نمی باشد که می فروشد یا نه. وی همچنین مشخص ننوده است که چه مبلغی جهت خرید سنگ از صاحب اصلی آن پرداخت نموده است.

اولین ژئود شبیه به هیولای کلوچه‌ برای اولین بار بوسیله یک زمین شناس بنام لوکاس فاساری که در حفره های آتشفشانی باستانی منطقه ریو گرانده جنوبی برزیل در ماه نوامبر مشغول کار بوده کشف نمود.

در مورد چگونگی تشکیل سنگ هایی از این دست در وهله اول، عقیق در حفره های داخل سنگ های آتشفشانی متولد می گردد. به گفته پیتر هینی، استاد علوم علوم ایالتی پن، “سنگهای آتشفشانی که به سطح فوران می نماید و سخت می شوند شامل مقدار زیادی آب و دی اکسید کربن می باشند که بصورت حباب خارج می شوند. این به طور دقیق همان شکل گیری پنیر سوئیسی می باشد. سنگ پر از حفره است.

پس از آن آب داغ غنی از مواد معدنی سرانجام به داخل آن سوراخ ها و حفرات نفوذ می نماید. زمانی که داخل آن قرار گرفت. مواد معدنی متبلور و دشوار می شوند در حالی که آب با گذشت زمان پخش می گردد. وقتی کانی معدنی مورد نظر چیزی همانند کوارتز باشد. بافت و طرح متبلور باقی مانده میتواند در هر نوع شکل و رنگ خیره کننده بسته به دیگر عناصر محبوس شده در داخل وجود داشته باشد که از آهن تا تیتانیوم تا نیکل متفاوت می باشد. جای تعجب نمی باشد که از زمان یونان باستان، سنگهایی همانند این مورد ها آرزو، تجارت، جمع آوری و فروش بوده است.

ژئود-عقیق-در-برزیل

هیولای کلوچه

در نتیجه تمام هیاهو ها و مناقشات داغ بر سر سنگ جالب تازه یافت شده است Cookie Monster چیز جدیدی نیست. ولی هنوز هم بعد از این همه مدت دانشمندان نسبت به کلیه مشخصات مراحل تشکیل عقیق تا حد زیادی گیج شده اند. همانگونه که هینی به روزنامه Peninsula Clarion گفته :

عقیق ها از معدود مواد گوهری می باشند که حتی در حال حاضر نیز با موفقیت سنتز نشده اند. در نتیجه هیچ کس نمی داند به طور دقیق چگونه عقیق ها شکل گرفته است. بعد از دهه ها مطالعه رشد بلور، من عقیق ها را بعنوان پیچیده ترین نمونه تشکیل الگوی سلسله مراتبی و لایه‌ ای در کانی‌ های معدنی می دانم و بیشتر الگوی پیچیده حتی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نمی باشد.

اگرچه ما در مورد چگونگی ظاهر چهره کوکی هیولا در این سنگ کوچک برزیلی ایده داریم، ولی حقیقت این است که حتی متخصصان نیز نمی توانند آن را به صورت کامل توضیح دهند. چه کسی میداند که چه چهره ها، اشکال و الگوهای دیگری در آن جا نشسته اند. و توجیهات را داخل سنگ های فروتنانه در کل دنیا نادیده می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید