مقالات

سنگ یشم، سنگ خوش شانسی

سنگ-یشم-1

سنگ یشم

سنگ یشم، سنگ خوش ­شانسی است. و شکوفایی، خرد، شفقت، آرامش، تعادل انرژی­ های مذکر/مونت، شجاعت، عدالت، عشق، وفاداری، فروتنی، سخاوت، هارمونی، طول عمر، باروری، عمل­گرایی، آسایش، تعادل، میانه­ روی، پایداری، دانش، اشتیاق و ثروت را تقویت می نماید.

واژه یشم (jade) از لغتی در زبان اسپانیایی به معنی “سنگ درد در پهلو” گرفته شده است. اولین محققان اسپانیایی که سنگ یشم خام را کشف کرده اند.بعد از آن که مشاهده کردند بومی های منطقه تکه هایی از سنگ یشم خام را جهت درمان یا آرام کردن درد و رنج ها بر روی پهلوی خود قرار می دهند. به همین دلیل این نام را بر آن نهادند. همانطور که گفته شد سنگ یشم سبز سَمبل خوشبختی، موفقیت و شانس نیز است

تاریخچه سنگ یشم

در مشرق زمین سنگ یشم همواره معنایی عرفانی داشته است تا جایی که اولین حکاکی های یافت شده روی یشم مربوط به دوران نو سنگی بوده است. بیشتر از پنج هزار سال قبل از میلاد چینی ها از سنگ یشم به علت سختی مناسب از آن در مجسمه سازی و ابزار و جواهرات استفاده می نمودند.

در واقع از آن جایی که سنگ جید دارای رنگ های گوناگون و همچنین بعد از صیقل دادن دارای جلا و درخشانی خاصی می شود. در جواهر سازی چه به عنوان دستبند و چه مهره استفاده می شده است. حکاکی روی سنگ یشم در هر فرهنگی معنای متفاوتی دارد. مسلمانان آیات کتاب خود را روی آن حکاکی می نمودند. و در مکزیک و آمریکای جنوبی جایگاه ویژه ای داشته است. و آن را نماد آب و زندگی می دانستند. در چین نیز از اشکال مختلف سنگ یشم به منظور بخت خوب، طول عمر و عشق استفاده می شد.

سنگ-یشم-4

یشم چطور ساخته می شود؟

با کمال تعجب، یشم نام سنگ معدنی است که دو سیلیکات مختلف یشم را دارا است. نفریت و جادیت.

چیزی که ما آن را یشم می نامیم، یک کریستال واکس خورده و کوتاه نیست، مانند الماس یا یاقوت یک سنگ ساخته شده از یکی از این ترکیبات معدنی می باشد. و از بلورهای کوچک به هم پیوسته تشکیل شده است. اگر چه هر دوی آن ها را به عنوان یشم می شناسند، اما تفاوت هایی هم با یکدیگر دارند.

تنوع رنگ در سنگ خوش شانسی

تنوع رنگ در یشم جیدایت بالا است. و به رنگ های سیاه، سبز، سفید، زرد، قهوه ای و حتی زرد دیده می شود. جیدیت با رنگ سبز زمردی و نیمه شفاف به یشم سلطنتی نیز معروف می باشد. و در برمه وجود دارد. عامل ناچیز کروم باعث رنگ سبز می شود.

رنگ های قرمز تا نارنجی آن به دلیل لکه های اکسید آهن در ترک ها است. برای عنوان مثال جیدیت اسطوخودوسی توسط منگنز رنگ شده است. و در ژادئیت با کیفیت زیر منبع نور این رنگ بصورت زمردی پدیدار شده است. و ارزش آن را بسیار بالا می باشد.

شناسایی یشم جعلی چگونه است؟

با تجدید حیات یشم به عنوان سنگی که همه آن را برای زیبایی و خواص درمانی اش خواستارند، در دسترس بودن یشم یک شبه دو برابر شده است. بسیاری از اشیا فیزیکی و ابزارهای پوستی در حال حاضر به عنوان یشم معرفی می شوند. و در اینترنت با قیمت پایین فروخته می شوند. با این حال، همه سنگ هایی که به عنوان یشم سبز به فروش می رسند، یشم اصل نیستند.

قیمت سنگ یشم اصل

سنگ یشم سبز اصل یک گوهر با ارزش و گرانبها می باشد. و قیمت هر گرم سنگ یشم سبز با توجه به رنگ، شفافیت، خلوص، وزن، محل استخراج  و نوع آن می‌ تواند بسیار ارزان تا بسیار گران نیز باشد. و بسته به نوع جواهرات بکار رفته می تواند متفاوت باشد. انواع دیگر آن نظیر سیاه، سفید و حتی زرد نیز وجود دارد. توجه داشته باشید که در قیمت گذاری این گوهر یکنواختی رنگ، شفافیتی همچون شفافیت عسل، خلوص و پاکی بالا، جلا و خاص بودن رنگ در افزایش قیمت بسیار تاثیرگذار بوده و مواردی نظیر مات و کدر بودن (اوپاک) و لکه دار بودن از ارزش این گوهر می‌ کاهد. باتوجه به این ویژگی ها است که قیمت آن می‌ تواند از 1 دلار تا 1 میلیون دلار تغییر کند.

قیمت هر گرم یشم سبز اصل تیره و روشن

بعضی از نمونه های این سنگ در کشورهای گواتمالا، آمریکا، کانادا و روسیه استخراج شده اند. یکی از بهترین نمونه ها در میانمار (برمه) پیدا می‌ شود. که نوع بسیار با کیفیت این سنگ قیمتی معمولاً در گردنبندها مورد استفاده قرار داده می شود. اما به طور کلی قیمت هر گرم سنگ یشم سبز میانمار از 5 تا 2500 دلار و به عبارتی دیگر 1 تا 500 دلار برای هر قیراط می رسد. البته انواع دیگر یشم نیز وجود دارد که قیمت های مختلف و بسیار پایینی دارند.

برای مثال نوع یشم خراسانی دارای قیمت بسیار نازل و پایینی است. قیمت سنگ یشم اصل در ایران (نوع خراسانی) به ازای هر گرم زیر 1 دلار است. این قیمت مربوط به نگین تراش خورده می باشد. و راف آن قیمت پایین تری نیز دارد. در نگین یشم هر چه رنگ ته مایه تند تر باشد قیمت سنگ یشم  اصل افزایش می یابد.

سنگ-یشم-2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید