مقالات

هر آنچه که باید درباره سنگ زمرد بدانید

خواص-سنگ-زمرد

هر آنچه باید در مورد سنگ زمرد بدانید

زمرد سنگی سبز رنگ، شفاف و خیلی کمیاب و قیمتی است. علاوه بر آن زمرد تنها سنگی می باشد که در معادن بریلیوم یافت می‌ گردد. در ادامه در مورد خواص سنگ زمرد و معادن و ویژگی های آن صحبت خواهیم کرد. برای کسب اطاعات بیشتر در مورد سنگ زمرد با ما همرا باشید.

معادن بیریل

بریلیوم نوعی عنصر در طبیعت می باشد. بیریل از عناصر کمیباب کیهانی می باشد. که مقدار کمی از آن در زمین پیدا می‌ شود. و به این علت کیهانی است که نقطه ذوب بالایی نسبت به مابقی فلزات دارد. ( حدود 1280 سانتیگراد ). این ماده اگر با سایر عناصر ترکیب شود. تبدیل به فلز یا سنگی شفاف و سبز رنگ می‌ شود. و اگر این سنگ ثبات رنگی در مقابل حرارت داشته باشد، به آن زمرد گفته می شود.
در واقع بیریل فلزی سبک با چگالی کم، شش وجهی، عدد اتمی ‌روان و ضد جرقه است. به همین علت از آن در فناوری های هسته‌ ای و صنعت گاز مورد استفاده قرار می گیرد. ذوب این فلز موجب ایجاد گازهای سمی ‌شده است و به همین علت عملیات ذوب، در فضای باز انجام می‌ گیرد.
این فلز رسانایی خیلی قدرتمند است. و در برابر انفجار، خیلی مقاوم است. همچنین از بریلیوم اکسیدی به دست می‌ آید که هدایت حرارتی بالایی پس از الماس در غیر فلزات دارد. لازم به ذکر است خوردن و استشمام این عنصر سمی، سرطان زا است.
جالب است بدانید بریلیوم قابلیت ترکیب با سیلیکاتها را هم دارد که سنگهای قیمتی دیگری همانند آکوآمارین و کریستوبری را شکل می‌ دهد. این سنگ اکثر در آرژانتین و برزیل کشف شده است.
همچنین این فلز به منظور بهسازی یاقوت در هنگام حرارت دهی مورد استفاده قرار می دهد.

ویژگی زمرد چیست؟

سختی

 میان 7.5 تا 8 می باشد که این مقیاس بین سنگ‌ های کوارتزی و الماس می باشد.

رنگ

طیف رنگ از سبز تا سبز آبی می‌باشد رنگ اصلی زمرد، سبز برگی است. این رنگ بخاطر وجود بسیار کم عناصر کروم یا وانادیوم می باشد.

ثبات رنگ

تا 700 درجه سانتیگراد اکثر از کانی های کوارتزی است.

انواع زمرد

علت اصلی شکل گیری بیشتر سنگ های قیمتی، مواد مذاب داخل زمین و گرمای بیش از حد آن است که موجب تغییرات درونی همه اشیا می‌ شود. و رنگهای متنوع سنگ ها نیز، بدلیل وجود عناصر در سطح و گوشته زمین می باشد.

خواص-سنگ-زمرد

زمرد پنجشیر

پنجشیر دره‌ ای در کشور افغانستان می باشد. این دره بزرگترین و قدیمی ‌ترین معدن زمرد جهان است که در جهان با نام مکان آن مشهور گردیده است. زمرد های این منطقه دارای تنوع بالا و اندازه های بزرگ می باشند به طوری که بزرگترین زمرد های جهان متعلق به این دره می باشد. رنگ این زمرد ها در برخی موارد سبز پر رنگ می باشد. زمرد هر چه خلوص رنگی آن بیشتر و کریستال آن شفاف تر باشد، گران بها تر می باشد.
در معدن بریلیوم پنجشیر، کریستال های سبز رنگ درشتی هم پیدا می شود که زمرد نیستند و از آن ها در ساخت ظروف مورد استفاده قرا می دهند.

زمرد سیبری

همانگونه که می‌ دانید سیبری منطقه ای خیلی سرد است. و همانگونه که می دانید سنگها اول بصورت داغ هستند. و اگر سریع تر سرد شوند کریستال‌ های شفافی تشکیل می‌ دهند. به همین علت زمرد های سیبری خیلی شفاف می باشند. و گاهی رنگ آن ها به سبز‌ آبی هم نزدیک می‌ شود.

زمرد کلمبیا

زمردهای کلمبیا در کوهستان های کشور کلمبیا در قاره آفریقا پیدا می‌ شود. این زمردها کوچک هستند ولی خلوص بالای رنگی دارند. کشف آن نسبت به زمردهای پنجشیر دشوار تر است. زمرد این کشور معمولا یوسیله شرکت های اروپایی استخراج می‌شود و در اروپا تراش خورده و به سایر نقاط جهان صادر می‌شود به همین دلیل قیمت بالایی دارد.

زمرد زامبیا

زمرد هر چه دیرتر خنک شود و کمتر در معرض نور باشد، کریستال های خش دار و غیر شفافی تولید می‌کند که زمردهای زامبیا از این دست هستند. به همین دلیل قیمت کمتری نسبت به زمردهای دیگر دارند.

زمرد بایرون

بایرون نام یک منطقه در استرالیا می باشد. که شخصی اولین بار پودر زمرد و سنگ های بیریل بی رنگ یا کمرنگ را بهسازی نمود. در این حالت آنها را حرارت داد و با  فرآیند هیدروتکرمال (ایجاد انوار ماورا بنفش) و ترکیبات واندیوم، از آن نگین های جدیدی ساخت.
زمردهای مصنوعی Biron از لحاظ رنگ از سبز تا سبز مایل به آبی متفاوت است. این زمرد ها با وجود اینکه صددرصد طبیعی نیستند ولی ماده اولیه آنها یکی می باشد و طرفدارن خاص خود را دارند.

زمرد مصنوعی

هرگاه ساختار و ترکیبات کانی ها توسط شیمی‌دان ها مشخص شده، با توجه به نوع شکل گیری، آن ها را به صورت صنعتی هم ساخته اند. این همان علم کیمیاگری است که سنگ را کیمیا می‌ کنند. ولی در حال حاضر هم سنگی که به دست خالق طبیعت و در گذر زمان صورت می‌ گیرد. قدمت خیلی طولانی‌ تری دارد و با ارزشمند تر از نوع صنعتی آن می باشد.
نگین های مصنوعی برخی خیلی مشابه سنگهای طبیعی بوده که تشخیص آن ها را دشوار می‌ کند. روش های اصلی تشخیص سنگ موارد زیر است:

  • نگین با درجه خلوص رنگی بسیار بالا که شبیه شیشه است، نگین صنعتی می‌باشد.
  • انتقال بیشتر نور ماورابنفش در سنگ های مصنوعی بیشتر است.
  • نگین های صنعتی بسیار ارزانتر از نگین های طبیعی هستند.
  • جنس رکاب سنگ های اصل و قیمتی، یا از طلا است و یا از نقره.

خواص سنگ زمرد سرخ

شاید شما هم تا به حال در مورد خواص سنگ زمرد سرخ را فقط مرتبط با انگشتر عقیق و یا یاقوت می‌ دانستید! ولی بایستی گفت که زمرد نیز دارای معادنی به این رنگ است. این زمرد از نادر ترین زمردهای جهان است. جواهری بسیار کمیاب که در حال حاضر افراد کمی از آن اطلاع دارند. امروزه نیز تنها در پنج منطقه شناسایی گردیده است. این مناطق در مکزیک و شمال روسیه و نوب سیاتل در آمریکا است. و بقیه مناطق آن حدودا محرمانه است. قیمت این زمرد در صورت خلوص رنگیِ بالا، از الماس هم بیشتر می‌ شود.

یکی از این زمرد ها در اختیار استاد داریوش ادیب سنگ شناس ایرانی می باشد که به گفته خودش بزرگترین زمرد سرخ رنگ و قیمتی ترین زمرد دنیا است. این سنگ تاکنون بالای 2 هزار میلیارد تومان قیمت گذاری گردیده است.

خواص-سنگ-زمرد

روش نگهداری سنگ زمرد

همانطور که گفته شد فلز بریلیم شکننده تر از باقی فلزات می باشد. سنگ آن نیز نسبت به نگین های غیر کوارتزی شکننده تر می باشد. به همین علت بهتر است نگین زمرد در بین قاب باشد تا لبه های آن دچار آسیب نشود. برای نرم شدن و شفاف شدن، آن را در روغن های غیر اشباع قرار می‌ دهند. و برای تمیز نمودن از آب و دستمال های مخصوص شست و شو  مورد استفاده قرار می گیرد.

معادن سنگ زمرد

بیشتر سنگ زمردها نام مکان جغرافیایی مورد نظر خود را به خود گرفته‌ اند. ولی به جز این مناطق در سایر کشورها از جمله ایران هم زمرد پیدا می‌ شود. زمردهای برزیلی که به رنگ های سبز آبی پیدا می‌ شود. در اصل روسی هستند ولی بیتشر این زمرد ها را با همین نام می‌ شناسند. و زمردهای سبز غلیظ را کلمبیایی می گویند حتی اگر در برزیل استخراج شده باشد.

خواص سنگ زمرد

زمرد فقط نگین سبز رنگی است که به راحتی تغییر رنگ نمی‌دهد و اصالت خود را حفظ می کند. به همین علت در همه ادیان بعنوان سنگی مقدس و با اصالت محسوب می شود که گویا دارای روح است! حتی کلیسای کاتولیک، آن را والاترین رنگ مذهبی شمرده است. در اسلام هم رنگ سبز نماد شیعه است. به همین علت زمرد و یشم انگشتر سادات محسوب می شوند.
خواص دیگری که به زمرد نسبت می دهند شامل موارد زیر است:
1.    از آنجایی که در روانشناسی رنگ ها، سبز رنگ آرامش است و آرامش موجب تمرکز مغز می شود؛ این سنگ را جهت افزایش تمرکز مناسب می دانند.
2.    فعال نمودن چاکراه چهارم یعنی قلب
3.    ارسطو این سنگ را مناسب برای بیماران قلبی، تیروِئید و صرع می‌ دانست.

دیدگاهتان را بنویسید