دنیای سنگ ها, مقالات

بهترین نوع سنگ های قیمتی

سنگ های قیمتی

سنگ های قیمتی تکه‌ای بلور معدنی برش‌ خورده‌ است که از آن به عنوان جواهر یا زیورآلات استفاده می‌ شود و انواع مختلفی دارد مثل سنگ لعل ، عقیق ، کوارتز صورتی و غیره .

سنگ لعل از سنگ های قیمتی

سنگ های لعل از هزاران سال پیش در رده ی سنگ های ارزشمند بوده اند و اغلب در جواهرات و سایر اشیاء زینتی استفاده می شده اند . این سنگ ها در بسیاری از نقاط جهان یافت می شوند ، اما مشهور ترین معادن  آن در برمه ، سریلانکا ، تایلند و افغانستان می باشد . لعل ها در طیف وسیعی از رنگ های قرمز یافت می شوند ، از صورتی کم رنگ تا قرمز مایل به بنفش . رنگ بهترین ترین نوع لعل ، قرمز خالص و سیر است. لعل ها را می توان به اشکال مختلف برش داد ، اما شکل های گرد و بیضی . برش باید متناسب با سنگ باشد و به خوبی صاف شود . لعل ها باید عاری از ناخالصی باشند. برخی از نا خالصی ها قابل قبول هستند ، اما نباید قابل مشاهده با چشم غیر مسلح باشند . هنگامی که لعل را به عنوان یکی از سنگ های قیمتی انتخاب می کنید ، مهم است که با یک جواهر ساز معتبر مشورت کنید . آن ها می توانند به شما کمک کنند تا سنگ لعل با کیفیت بالا را پیدا کنید که مناسب بودجه و سبک شما باشد . اگر به دنبال یک سنگ قیمتی زیبا و معنی دار هستید ، لعل یک انتخاب عالی است . لعل ها با دوام و همه کاره هستند و مطمئناً برای نسل های آینده از آن ها لذت خواهید برد .

سنگ عقیق

عقیق نوعی سنگ کوارتز با نواریا لایه های رنگی است . این نوار ها از ناخالصی هایی مثل آهن ، منگنز و نیکل ایجاد می شوند . این سنگ طیف گسترده ای از رنگ ها از جمله سفید ، سیاه ، قهوه ای ، قرمز ، آبی و زرد یافت می شوند . عقیق ها از هزاران سال پیش ارزشمند بوده اند و اغلب در جواهرات و سایر اشیاء زینتی استفاده می شوند هم چنین در تعدادی فرهنگ ها برای اهداف مذهبی و معنوی استفاده شده اند . به عنوان مثال ، در عصر باستان ، عقیق ها اغلب به عنوان طلسم محافظت یا خوش شانسی پوشیده می شدند . علاوه بر این آن ها برای افزایش قدرت و شجاعت استفاده شده اند . عقیق ها در نقاطی مثل برزیل ، اروگوئه ، ماداگاسکار و هند یافت می شوند . عقیق ها خیلی با دوام هستند و جزو سخت ترین سنگ های قیمتی محسوب می شوند و می توانند در برابر سایش و پارگی مقاومت کنند . این ویژگی  آن ها را به انتخابی عالی برای جواهراتی تبدیل می کند که به طور مرتب پوشیده می شوند . در ادامه نگاتی برای انتخاب عقیق آورده شده است :

  • رنگ : رنگ مهم ترین عامل در تعیین ارزش عقیق است .
  • طرح : عقیق ها در طرح های مختلفی مثل نواری ، راه راه و چشم گربه ای یافت می شوند .
  • وضوح : عقیق ها باید عاری از ترک خوردگی یا تراشه باشند . برخی از ناخالصی ها قابل قبول هستند ، اما نباید با چشم زیاد قابل مشاهده باشند .
  • وزن قیراط : قیراط وزن سنگ است . عقیق ها با وزن قیراط بزرگ تر معمولاً گران تر هستند .
  • منشاء  : برخی از معادن عقیق شهرت بیشتری نسبت به دیگران دارند و ممکن است گران تر از سنگ های مناطق دیگر باشند .

سنگ کوارتز صورتی

کوارتز صورتی نوعی کوارتز به رنگ صورتی کم رنگ تا پر رنگ یافت می شود . رنگ صورتی از ناخالصی های منگنز در سنگ ایجاد می شود . این سنگ یکی از محبوب ترین سنگ های قیمتی در جهان است و اغلب در جواهرات و سایر اشیاء زینتی استفاده می شود .کوارتز صورتی مقرون به صرفه است و در مقایسه با سایر سنگ های قیمتی نسبتاً ارزان تر می باشد و همین ویژگی آن را به انتخابی عالی برای کسانی که بودجه کمتری دارند تبدیل می کند. کریستال‌های کوارتز صورتی به دلیل ساختار های متفاوت کوارتز باید بر خلاف قیراط وزن و ابعاد معمولی خریداری شوند . مهره‌ های کوارتز رز با قدمت هفت هزار سال قبل از میلاد پیدا شده است ، اما این کریستال هنوز هم کلکسیونر های مدرن را شیفته خود می‌ کند . این سنگ یک سنگ درمانی بوده که استفاده و نزدیک نگه داشتن آن ، قلب را به روی عشق باز می‌ کند . اگر به دنبال یک سنگ قیمتی زیبا ، با دوام و مقرون به صرفه هستید ، کوارتز صورتی یک گزینه عالی است .

پولیش سنگ های قیمتی

پولیش سنگ های قیمتی، پولیش در لغت به معنای جلا دادن و آراستن است. سنگ‌های پولیش شده یا گوهرهای تامبل (Tumbled Gemstone) به طور معمول به قطعات کوچک و گرد شده از سنگ‌ها اشاره می‌کند که صیقل داده شده‌اند.

سنگ کلسیت

کلسیت یک کانی کربناته معدنی رایج است و در اشکال مختلف زمین شناسی از جمله سنگ مرمر ، سنگ آهک و رس پیدا می شود . شکل ظاهری آن شفاف ، نیمه شفاف یا کدر است و می تواند در رنگ های مختلفی از جمله سفید ، بی رنگ ، زرد ، نارنجی ، قرمز ، صورتی ، آبی ، سبز و سیاه یافت شود . رنگ کلسیت توسط ناخالصی های موجود در آن ایجاد می شود . به عنوان مثال ، کلسیت منگنز دار معمولاً صورتی یا قرمز است ، در حالی که کلسیت آهن دار اصولا زرد یا قهوه ای می باشد . این ماده معدنی در بسیاری از زمینه ها استفاده می شود . کلسیت جزء اصلی سنگ مرمر و سنگ آهک است که هر دو مصالح ساختمانی محبوب هستند . هم چنین در تولید سیمان ، گچ و ملات استفاده می شود و به عنوان منبع کلسیم برای گیاهان هم کاربرد دارد و اغلب برای اصلاح خاک اضافه می شود . کلسیت هم چنین در خوراک دام به عنوان مکمل کلسیم و در طیف گسترده ای از کاربرد های صنعتی از جمله تولید کاغذ ، شیشه و پلاستیک استفاده می شود . علاوه بر این ، این سنگ به دلیل خواص نوری منحصر به فرد خود در کاربردهای اپتیکی به کار می رود . به عنوان مثال در منشور و قطبی ساز های نور استفاده می شود . برای ساخت انواع جواهرات مانند گوشواره و آویز هم سنگ کلسیت مورد استفاده قرار می گیرد . این عنصر که در رنگ‌ های متفاوت وجود دارد در حالت تراش خورده ظاهر زیبایی دارد . برش‌های آن به صورت بیضی ، هشت ضلعی ، بالشی ، قلبی و تریلیون می باشد  البته این شکل ها برای همه سنگ های قیمتی مناسب می باشند .

سنگ آمیتیست

آمیتیست نوعی از سنگ های قیمتی به رنگ بنفش و از سنگ کوارتز ( SiO2 ) است و رنگ بنفش خود را مدیون تابش‌ نور ، ناخالصی‌ های آهن و در برخی موارد ، فلزات واسطه و وجود عناصر دیگر است که منجر به جایگزینی‌ های پیچیده در شبکه بلوری می‌ شود. سختی این ماده معدنی به همان اندازه کوارتز است و به همین دلیل برای استفاده در جواهرات مناسب است . آمیتیست به وفور در ایالت ریو گرانده در کشور برزیل ، اروگوئه ، ماداگاسکار و زامبیا تولید می‌ شود ، و به شکل پوک‌ سنگ‌ های بزرگ در داخل سنگ های آتشفشانی وجود دارد . این سنگ قرن هاست که برای اهداف مذهبی و معنوی استفاده می شوند و بسیاری از مردم معتقدند که خواص قدرتمندی دارد . از خواص سنگ آمیتیست می توان گفت که در واقع یک سنگ تولید کننده میدان مغناطیسی می باشد ، بدن انسان هم دارای یک میدان مغناطیسی درونی می باشد ، در نتیجه امکان تبادل انرژی بین بدن انسان و این سنگ ایجاد می شود و زمانی که شما برای مدت زمانی حتی کوتاه در برابر میدان مغناطیسی ایجاد شده به وسیله سنگ قرار بگیرید ، می توانید میدان مغناطیسی طبیعی بدن تان را بهبود ببخشید و از این خاصیت فوق العاده سنگ آمیتیست بهره مند شوید .

 

سنگ یشم

یشم یک سنگ قیمتی نفریتی است که از دو نوع مختلف کانی تشکیل شده است: نفریت و ژاده . نفریت یک سیلیکات منیزیم آهن و ژاده یک سیلیکات کلسیم منیزیم است . یشم در طیف گسترده ای از رنگ ها یافت می شود ، از جمله سبز ، سفید ، زرد ، قرمز ، بنفش و سیاه . رایج ترین رنگ یشم سبز است که به خاطر وجود آهن در سنگ ایجاد می شود . یشم ماده ای است که در تاریخ با گذشت زمان شکل می گیرد ، برای بسیاری از خواص فیزیکی و معنوی اش مورد احترام بوده است . بعضی ها بر این باورند که این نوع از سنگ های قیمتی افراد را به سوی خود جذب می کنند . هم چنین اعتقاد بر این است که هر رنگ یشم ، شفا بخشی، معنا و قدرت را به ارمغان می آورد . ولی معنای مرکزی آن ریشه در آرامش ، درمان و محافظت دارد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید